آخرین اخبار

ثبت باشگاه شرکت نفت گچساران در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ثبت آثار تاریخی متعدد در گچساران گفت: باشگاه شرکت نفت این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده و مراحل ثبت ملی ۱۵ اثر صنعتی نفت گچساران نیز در دست اقدام است.

اشتراک گذاری
29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 594

به گزارش توازن و به نقل از خبرگزاری فارس از گچساران رحیم دادی نژاد در همایش بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در این شهرستان اظهار کرد:حفظ و پاسداشت از میراث فرهنگی یک امر بسیار مهم و ضروری است.

وی بیان کرد: با توجه به قدمت تاریخی،گچساران از اهمیت بسیار بالایی بهرهمند است.

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه سکونتگاه هایی تاریخی با قدمت ۷ هزار ساله در گچساران وجود دارد، تصریح کرد: همجواری گچساران با دو استان مهم باعث شده این شهرستان مورد توجه اقوام قرار بگیرد.

دادی نژاد عنوان کرد: گچساران در دوره ایلام از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به خاطر کوج روهای مردم ایلام همیشه مناطق گچساران مورد توجه این قوم قرار داشته است.

وی گفت: قابلیت هایی کلی که مال زمان ابتدای نگارش اتسان بوده و سندهای تجارتی در آن دوره در گچساران به دست آمده که همه اینها نشان دهنده قدمت بالای تاریخی این شهرستان است.

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره له اینکه انسان های غارنشین گچساران را به عنوان منطقه سکونت تشخیص داده و حتی زمانی که از غار بیرون آمده باز ابن شهرستان را انتخاب کرده بودند، خاطرنشان کرد: گچساران در تمام مراحل گذشته مورد توجه اقوام بوده و این باعث اهمیت بالای باستان شناسی این شهرستان شده است.

دادی نژاد بیان کرد: تاسیسات احداث شده در کنار جاده شاهی به قابلیت این شهرستان اضافه کرده است.

وی با اشاره به ثبت آثار تاریخی متعدد در گچساران افزود: باشگاه شرکت نفت این شهرستان در فهرست آثار ملی سال ۱۴۰۰ ثبت شده و مراحل ثبت ملی ۱۵ اثر صنعتی نفت گچساران نیز در دست اقدام است.

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: گچساران چون همیشه در مسیر تمدن قرار داشته از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بناهایی که در این شهرستان وجود دارد نشانگر این اهمیت است.

دادی نژاد اظهار کرد: اگر موزه را به عنوان مکان فرهنگی به عنوان یک پتانسیل اقتصادی، اجتماعی در زندگی امروزی و نسل آینده ما تاثیر به سزایی دارد، آموزش کودکان برای لمس زندگی گذشته و آشنایی با هویت خود امری ضروری است.

 معاون میراث فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: موزه محل گردآوری اسناد هویتی و فرهنگی ما است، تمام رسانه های غربی در حال تلاش برای خروج اشیای قدیمی ما هستند ارتقای فرهنگی را می توان به راحتی از اشیای قدیمی به دست آورد.

دادی نژاد عنوان کرد: هر روستایی می تواند از آثار فرهنگی قدیمی حوزه خود به تنهایی حفاظت کند، با وجود تمام تلاش ما باز باید خود روستایی به این درک برسد که این اشیای قدیمی میراث بسیار ارزشمند تاریخ کهن است.

وی گفت: برای احداث یک موزه در گچساران در برآورد اولیه به یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

دادی نژاد بیان کرد: در هر روستا می توان با اختصاص دادن یو اتاق به نگهداری اشیا و یا ترمیم بناهای تاریخی نگذاریم این میراث و فرهنگ کهن از منطقه خارج شود.

وی افزود: در گچساران حدود ۱۱ آسیاب در دیل و تعداد زیادی آب انبار قدیمی در لیشتر وجود دارد، از دوران هخامنشی سد سازی در حوزه لیشتر وجود داشته است، تمام میراث معنوی و دستباف باف ما باید حفظ شوند.

روانبخش دیهیم خوب فرماندار گچساران خاطرنشان کرد: میرث فرهنگی ما لز فرهنگ گذشتگان به ما رسیده است.

وی بیان کرد: گچساران دارای میراث فرهنگی بسیار غنی بوده با وجود اقدامات انجام شده از لحاظ زیر ساخت‌های این حوزه بسیار ضعیف است. 

فرماندار گچساران با اشاره به اینکه بر ای نسل جوان باید تمدن و هویت خود را معرفی کنیم، اضافه کرد: اگر می خواهیم جوانان ما با میراث گذشتگان آشنا شوند باید در نگهداری آن تلاش کنیم، 

دیهیم خوب افزود: در حال حاضر صنعت گردشگری توسعه اقتصادی برای کشورها دارد و بسیاری از کشورها نیز اقتصاد خود را با گردشگری معرفی می کنند، در استان چهار فصل ما که مکان های تاریخی و گردشگری بسیاری وجود دارد می توان برای استفاده بهینه از آنها با برنامه ریزی های لازم فرصت های لازم اقتصادی را ایجاد کرد.

وی با اشاره به بقعه متبرکه بی بی حکیمه در گچساران گفت: طرح های متعدد این شهرستان نیاز به اعتبارات دارد، طرح گردشگری سد چم شیر یکی از طرح های تاثیرگذار در منطقه است.

حجت الاسلام محمد صدرا ادیبان دادستان عمومی و انقلاب گچساران اظهار کرد: هر شی تاریخی که به ارث و ماندگار بماند باید از آن حفاظت کرد.

وی بیان کرد: قانونی مصوب شد که هرشی تاریخی دارای قدمت جزو میراث فرهنگی بوده و تخریب آن جرم محسوب می شود.

ادیبان گفت: برخی از کشورها به غارت میراث فرهنگی دیگر کشورها پرداختند، آثار تاریخی ارزش معنوی برای همه ما دارد

رحیم خردمند رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گچساران اظهار کرد: می طلبد با توجه به قدمت تاریخی ایران اسلامی ظرفیت های گردشگری را ارتقاء داد تا بتوانیم به خوبی پیشینه کهن خود را به دنیا معرفی کنیم.

وی بیان کرد: جا دارد از زحمات دستگاه قضا و نیروی انتظامی برای همکاری و تعامل خوب با میراث فرهنگی تقدیر و نشکر کرد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گچساران با اشاره به اینکه برخی از یگان‌های حفاظت ما دارای مشکلاتی هستند، تصریح کرد: کمبود پرسل در اجرای ماموریت یکی از مشکلات مهم محسوب می شود.

خردمند.می طلبد با توجه به قدمت وهن تاریخی ایران اسلامی ظرفیت های گردشگری را تقدیم کرد تا بتوانیم به خوبی پیشینه کهن هود را بهتر به دنیا معرفی کنیم.

به گزارش توازن و به نقل از خبرگزاری فارس همایش بزرگداشت روزجهانی موزه و هفته میراثرفرهنگی در تالار فرهنگیان گچساران برگزار و از فعالان حوزه میراث فرهنگی در این شهرستان تجلیل شد.

انتهای پیام/


این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 15 =