آخرین اخبار

بلادشاپور، یادگار تمدن ایرانی در انتظار نگاه ویژه آقای وزیر

بافت تاریخی دهدشت یادگار تمدن ایرانی، ظرفیت‌های بی‌شمار گردشگری بی‌نظیری در آن واقع شده است اما به واسطه بی‌مهری‌ها تاکنون مغفول واقع شده‌ که امیدواریم حضور وزیر گردشگری در این بافت تاریخی موجب شکوفاشدن ظرفیت‌های موجود به جهت رونق اقتصادی در بافت تاریخی بلادشاپور شود.

اشتراک گذاری
26 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 5235

خبرگزاری فارس کهگیلویه_سیده مریم پیروزان- این روزها استان کهگیلویه وبویراحمد میزبانی وزراء و معاونان ریاست جمهوری دولت سیزدهم را مکرر به خود دیده است که هر کدام وعده‌های خوبی جهت برون‌رفت استان از محرومیت‌ داده‌اند.

حال طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده فردا چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، شهرستان کهگیلویه میزبان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بافت تاریخی بلادشاپور خواهد بود.

جناب آقای ضرغامی، شما به شهرستانی سفر می‌کنید که معروف به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی از آن یاد می‌شود، شهرستانی که ظرفیت‌های بی‌شمار گردشگری بی‌نظیری در آن واقع شده است اما به واسطه بی‌مهری‌ها تاکنون مغفول واقع شده‌اند.

حال ما این سفر شما را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با حضور شما شاهد توسعه این میراث کهن باشیم.

بافت تاریخی بلادشاپور یادگار تمدن ایرانی از جمله ظرفیت‌های عظیم که از ۴۵ هکتار به ۳۷ هکتار رسیده است.

قدمت این بافت به دوران طلایی صفویه برمی‌گردد و بر اساس شواهد تاریخی، این میراث کهن بلادشاپور مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی نقش مهمی در اقتصاد تجارت زمان خود داشته است.

بر اساس نوشته‌ها و اسناد تاریخی بنای اولیه آن توسط شاپور اول ساسانی فرزند اردشیر اول ایجاد و تجدید بنای آن در دوره صفویه شکل گرفته، اما در زمان هرج و مرج دوران زندیه غارت و ویران شد.

این بافت در ضلع جنوبی شهر دهدشت واقع شده و در سندی که از عصر شاه عباس صفوی به جامانده (۱۰۸۶ هجری قمری) نام این شهر قریه‌الدشت بوده که در زمان سلجوقیان به اوج رونق خود رسیده است.

وجود راه‌های سنگفرش شده و پل‌های متعدد و مرکزیت تجاری آن حکایت از این دارد که شاخه‌های فرعی جاده ابریشم از این شهر عبور می‌کرد.

خلق شاهکارهای شگفت‌انگیز و معماری و آثار باستانی زیبا در این بافت از جمله وجود هفت امامزاده، ارگ حکومتی، کاروانسرا، چهار مسجد، آب انبار، بازار بزرگ، دو مدرسه، قلعه و باروها که حصار پیرامون شهر بوده‌اند گواه بر این مطلب است.

این بافت به شماره ۱۶۸۹/۳ در سال ۱۳۶۴ در فهرست ملی آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.

کاروانسرا و حمام کهیار این بافت تاریخی در انتظار ثبت جهانی سازمان یونسکو قرار گرفته‌اند.

در دولت سیزدهم دولت مردمی آیت‌الله رئیسی اقدامات خوبی جهت احیاء و مرمت این بافت صورت گرفت و بخشی از آن به بخش خصوصی واگذار شد و علی‌رغم اعتبارات خوب برای ساماندهی آن، اما متأسفانه این اعتبارات قطره‌چکانی پاسخگوی احیای این سرمایه عظیم ملی نخواهد بود.

این بافت ۳۷ هکتاری تنها ۱۰ هکتار آن تملک شده و مهم‌ترین اولویت برای احیای آن تملک اراضی و خانه‌های احداث شده در بافت است که اعتبار ویژه در این راستا می‌طلبد.

از دیگر اولویت‌های این بافت تاریخی بازسازی و احیای بازار تاریخی آن است چرا که با توجه به این‌که صنایع دستی ما رونق ندارد و هنر بافت بی‌نظیرترین گلیم دست‌بافت دنیا در روستای درغک کهگیلویه است و زمینه رونق این هنر، بازار شهرستانی را می‌طلبد و عدم وجود این بازار سایر صنایع دستی ما را از رونق انداخته، لذا زمینه احیا این هنر در بافت تاریخی دهدشت است، انتظار می‌رود با کددار کردن بازار تاریخی مهم‌ترین کار اقتصادی که میراث اجداد مردم این منطقه است(صنایع دستی و صنایع وابسته به آن مثل کشاورزی و دامداری بخاطر تولیدات آن‌هامتمم صنایع دستی هستند) رونق خواهد گرفت.

هم‌چنین مرمت و احیای مسجد چهل ستون، خانه‌های تاریخی چراغ‌چشم و کهزادی، امامزاده جابر و زائرسرای آن، امامزاده معصوم، کاوش و پی‌گردی ارگ و معابر شهر تاریخی دهدشت، اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذار، تکمیل مرمت پروژه کاروانسرا و حمام کهیار جهت بهره‌برداری و محصور نمودن بافت تاریخی از دیگر نیازهای ضروری برای ساماندهی بافت بلادشاپور به شمار می‌آیند.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر امام جمعه کهگیلویه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دهدشت از بافت تاریخی بلادشاپور به عنوان یک ظرفیت مهم گردشگری به لحاظ وسعت و ابنیه‌های تاریخی از جمله مسجد، حمام و امامزادگان در آن نام برد و اظهار کرد: این‌جا بلادشاپور شهر هفت گنبد و در انتظار نگاه ویژه است.

امام جمعه کهگیلویه افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته توجه جدی به این بافت تاریخی نشده است، لذا می‌طلبد با احیاء و مرمت و سپردن آن به دست جوانان، هم ظرفیت گردشگری و ظرفیت اقتصادی شهرستان را شکوفا کرد.

وی با توجه به چهار فصل بودن شهرستان کهگیلویه خواستار توجه ویژه و تعیین تکلیف مشکلات بافت تاریخی از جمله تملک خانه‌های احداث شده در بافت و محصور نمودن آن شد و تصریح کرد: وزیر محترم گردشگری این بافت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند که جوانان نهایت استفاده را از آن ببرند.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر گفت: آن چیزی که مورد تأکید بنده است از بافت تاریخی هفت گنبد استفاده شود که ظرفیت دینی بهتری دارد.

وی بیان کرد: به علت تاریخی بودن بافت منازل ساکنان اجازه بازسازی و مرمت ندارند.

امام جمعه کهگیلویه با بیان این‌که منازل واقع در بافت از آب، برق و گاز محروم هستند، ادامه داد: وضعیت این خانوارها باید تعیین تکلیف شود.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر گفت: امورات ساکنان حریم بافت به سختی می‌گذرد ونیازمند تعیین تکلیف هستند.

امام جمعه کهگیلویه خواستار بررسی تملک منازل و تعیین تکلیف ساکنان این بافت شد و افزود: این خانه‌ها قابل سکونت نیستند.

سید عبدالعزیز موسوی فرماندار شهرستان کهگیلویه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دهدشت با بیان این‌که صنعت گردشگری یکی از صنعت‌های درآمدزایی به حساب می‌آید اظهار کرد: اما صنعت عظیم گردشگری بلادشاپور در کهگیلویه آن‌گونه که باید به آن توجه نمی‌شود.

فرماندار شهرستان کهگیلویه افزود: اگر این بافت رونق نسبی داشت بسیار حائز اهمیت بود و توسعه و رونق شهر را در بر داشت.

وی با بیان این‌که در سفر اخیر نایب رییس مجلس اعتبار خوبی برای آن در نظر گرفته شد گفت: اگر این اعتبارها تثبیت شوند خوب است و انتظار داریم در سفر وزیر گردشگری نگاه ویژه‌ای به این میراث کهن شود.

به گزارش فارس، حال با توجه به این‌که احیای این بافت علاوه بر درآمدزایی برای این منطقه، حفظ هویت ملی و جذب گردشگران بیشماری را در بر خواهد داشت، امیدواریم حضور وزیر گردشگری در این بافت تاریخی موجب شکوفاشدن ظرفیت‌های موجود به جهت رونق اقتصادی در بافت تاریخی بلادشاپور شود.

پایان پیام/۸۲۰۳۵


این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شانزده =