آخرین اخبار

نیروی انتظامی با گرانفروشان شیر برخورد می‌کند

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

اشتراک گذاری
01 آذر 1401
کد مطلب : 3922

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان ۱۳۹۹ هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های ۱۳۵۰، ۱۳۶۰، ۱۳۷۰، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۲، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲ تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول آذر ۱۳۵۲؛ ژاپن در برابر اعراب تسلیم شد

دولت ژاپن سرانجام در برابر اولتیماتوم اعراب تسلیم شد و در حالی که کمبود نفت در این کشور تاثیر خود را به صورت فلج‌کننده‌ای ظاهر کرده است امروز یک بیانیه رسمی به طرفداری از اعراب انتشار داد و خواستار خروج فوری نیروهای اسرائیل از تمامی اراضی اشغال‌شده اعراب گردید.

طی اعلامیه رسمی دولت ژاپن که به وسیله سوزومونیکایدو، سخنگوی آن اعلام شده در عین حال اخطار شده است که اگر اسرائیل اراضی اشغالی اعراب را تخلیه نکند، ممکن است ژاپن در سیاست خود نسبت به اسرائیل تجدیدنظر کند.

ناظران سیاسی در تحلیل اعلامیه امروز دولت ژاپن روی اهمیت لطمه‌های بزرگی که بحران و تحریم نفتی بر اقتصاد و صنعت ژاپن وارد کرده است، انگشت گذاشته‌اند.

پادشاه عربستان: تا حق اعراب را ندهند به آنها نفت نمی‌دهیم

ملک فیصل، پادشاه عربستان در مصاحبه با روزنامه «الجمهوریه» چاپ قاهره تاکید کرد: تا وقتی که کلیه سرزمین‌های اشغالی عربی از وجود نیروهای اسرائیل پاک نشود و مردم فلسطین حقوق از دست رفته خود را بازنیافته و خصلت عربی بیت‌المقدس حفظ نشود، عربستان سعودی به حامیان اسرائیل نفت نمی‌دهد.

ملک فیصل توضیح داد که سیاست نفتی عربستان سعودی به عمل شدن این سه شرط بستگی دارد:

۱- عقب‌نشینی کامل اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی

۲- حق خودمختاری مردم فلسطین

۳- تایید جنبه عربی بودن بیت‌المقدس

ملک فیصل گفت: همبستگی کشورهای عربی که به دنبال جنگ اکتبر به‌وجود آمده باید به هر ترتیب که باشد، حفظ شود.

اعراب می‌توانند اقتصاد دنیای غرب را فلج کنند

عبدالرحمن سالم العتیقی، وزیر نفت و دارایی کویت اخطار کرد که اروپای غربی به طور وحشتناکی از بحران نفتی مرارت خواهد دید و ملت‌های عرب حاضرند در صورتی که لازم باشد اقتصاد دنیای باختری را به کلی فلج کنند.

العتیقی گفت: اگر اروپا مایل است که از مصائب عظیم بحران نفتی اجتناب کند، لازم است شواهد جدیدی از حسن نیت نسبت به اعراب نشان دهد.

وی که پس از شرکت در کنفرانس وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سخن می‌گفت، اعلام کرد: اروپا دچار مصیبت خواهد شد. این مصیبت وحشتناک خواهد بود. من می‌توانم در این مورد به شما اطمینان بدهم.

العتیقی تاکید کرد: اروپا مسوولیت بزرگی در به وجود آوردن اسرائیل داشته است. شما اروپاییان هنوز هم تحت تاثیر رویای تشکیل  کشور اسرائیل قرار دارید.

لایحه دولت برای کاهش اجاره به مجلس تقدیم می شود

لایحه تعدیل کرایه خانه که رئوس آن در جلسه دفتر سیاسی حزب اکثریت با حضور نخست‌وزیر و وزیران حزبی مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت، به احتمال قوی هفته آینده با قید فوریت تقدیم مجلس شورای ملی خواهد شد.

تعدیل و تثبیت کرایه خانه (تعدیل و تثبیت مال‌الاجاره) به کمک کارشناسان اقتصادی و امور مسکن وزارت آبادانی و مسکن، بانک مرکزی و بانک رهنی به‌صورت طرح تدوین گردیده بود که پس از تسلیم به دولت و بررسی در حزب اکثریت به صورت لایحه‌ای تنظیم و آماده تقدیم به مجلس شورای ملی شده است.

در مورد تعدیل کرایه‌خانه و تثبیت آن برای طبقات کم‌درآمد توجه بیشتری به‌عمل آمده است، زیرا در نقاطی که این گروه سکونت دارند به موجب آمارهایی که تهیه شده، افزایش کرایه بیشتر از سایر نقاط است.

اول آذر ۱۳۷۲؛ نیروی انتظامی با گرانفروشان شیر برخورد می‌کند

فروش هر بطری شیر به نرخ بیشتر از ۱۵۰ ریال «تخلف مشهود» است و نیروهای انتظامی می‌توانند با متخلفان برخورد کنند.

کریم بیگی، مدیرعامل شرکت سهامی صنایع شیر ایران، افزایش تقاضا در فصل سرما، تفاوت قیمت بین شیر سوبسیدی و آزاد و بهداشتی بودن شیر پاستوریزه سوبسیدی را از عوامل بالا نگه داشتن تقاضا برای شیر سوبسیدی عنوان کرد و گفت: این نوع شیر تنها برای مصرف خانوار است و شیر موردنیاز اصناف ازجمله آب‌میوه‌فروشی‌ها را شرکت  سهامی صنایع شیر آمادگی دارد که تامین کند.

وی شماره تلفن‌های رسیدگی به شکایات مردم را درخصوص توزیع شیر ۶۶۲۸۶۴۱ عنوان کرد.

اول آذر ۱۳۸۲؛ ۱۷ خط ترن هوایی در تهران ساخته می‌شود

شهردار تهران از احداث ۱۷ خط ترن هوایی در طول سه تا پنج سال آینده در پایتخت خبر داد.

محمود احمدی‌نژاد پس از دیدار با شهروندان منطقه ۶ شهرداری تهران گفت: این قطارها به صورت تک‌ریلی بتونی است تا کمترین آلودگی صوتی را ایجاد کند.

وی بدون ذکر مبدا و مقصد این مسیرها تاکید کرد که این خطوط تقریبا تمام شهر را پوشش خواهد داد.

وی توضیح داد: پس از پایان ماه رمضان، لایحه احداث قطار هوایی تهران به طول ۲۳۷ کیلومتر تسلیم شورای شهر می‌شود.

۶۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی اضافه می شود

وزیر راه و ترابری گفت: ۶۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده می شود.

احمد خرم افزود: قرارداد برای خرید ۳۰ فروند هواپیما با شرکت موردنظر بسته شده و منتظر گشایش اعتبار «LC» ازسوی بانک مرکزی هستیم تا این هواپیما‌ها خریداری شوند. به گفته او در حالی که حدود ۱.۵ سال از انعقاد قرارداد بخشی از ناوگان هوایی می گذرد، هنوز بانک مرکزی هیچ اقدامی برای گشایش اعتبار «LC» انجام نداده است.

وزیر راه و ترابری تاکید کرد: چنانچه اعتبار این قرارداد تا شنبه هفته آینده تامین نشود، قرارداد خرید ۳۰ فروند هواپیما لغو خواهد شد.

وی گفت: مذاکراتی برای خرید ۳۰ فروند هواپیمای دیگر نیز در دستورکار قرار دارد که در صورت گشایش اعتبار این خرید نیز انجام می‌شود.

مخالفت مجدد وزیر بازرگانی با واردات خودروهای خارجی

وزیر بازرگانی اعلام کرد: بدون خروج خودروهای فرسوده نمی‌توانیم اجازه واردات خودرو را بدهیم.

محمد شریعتمداری افزود: تصمیم اصولی دولت برای اجرای ماده ۱۱۵ قانون برنامه سوم توسعه مبنی‌بر رفع تمامی ممنوعیت‌ها از واردات خودرو، این تصمیم نقض نشده و همچنان به قوت خود باقی است.

وی اظهار کرد: برای تحقق واردات خودرو آمادگی لازم باید فراهم شود که ازجمله تنظیم آیین‌نامه هماهنگ‌شده برای خروج خودروهای مستعمل، ثبت نمایندگی شرکت‌های تولیدکننده خودرو در موسسه استاندارد و اعلام این موسسه در مورد انواع مارک‌ها و خودروها که مجوز ورود به ایران را دارند، است.

وی ادامه داد: پس از طی این مراحل شرکت‌های واردکننده باید در وزارت بازرگانی ثبت شوند و چنانچه این کار صورت گرفت اجازه ثبت سفارش برای ورود خودروها را طبیعتا خواهند داشت.

اول آذر ۱۳۹۲؛ اصلاح نرخ سود در دستورکار

رئیس‌کل بانک مرکزی موضع‌گیری این نهاد را درخصوص وضعیت فعلی و آینده دو متغیر اصلی اقتصاد کشور، یعنی نرخ ارز و نرخ سود بانکی اعلام کرد. به گفته ولی‌ا… سیف، «تعیین نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.»

برخی اخبار رسیده حکایت از آن دارد که قرار است در جلسه هفته آینده شورای پول و اعتبار، موضوع «اصلاح نرخ سود بانکی» و کاستن از شکاف بین نرخ سود و تورم در دستورکار قرار بگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین روند کاهش تدریجی نرخ ارز در چند هفته گذشته را تایید کرده است.

ظاهرا پس از فشارهای اعمال‌شده، سیف ترجیح داده درخصوص نرخ ارز با صراحت اظهارنظر نکند.

رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص اصلاح بسته پولی اظهار کرد: تعیین نرخ سود در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد، اما موضوعات لازم در بسته مورد به مورد در شورای پول و اعتبار بررسی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 6 =