آخرین اخبار

به پدر و مادر‌ها می‌گویم مواظب باشند جوانان سرنوشت خودشان را تباه نکند/ این اعتراضات بی‌سابقه نیستند، سال ۸۸ نیز همین اعتراضات بودند

امام جمعه موقت تهران با اشاره به حوادث اخیر تهران گفت: دوستانه به همه کسانی که صدای من را می‌شنوند، به پدران و مادران آن‌ها می‌گویم که مواظب باشید که این جوانان سرنوشت خود را تباه نکنند.

اشتراک گذاری
01 مهر 1401
کد مطلب : 3292

به پدر و مادر‌ها می‌گویم مواظب باشند جوانان سرنوشت خودشان را تباه نکند/ این اعتراضات بی‌سابقه نیستند، سال ۸۸ نیز همین اعتراضات بودند

رویداد۲۴ به گزارش ایلنا، سید احمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به حوادث چند روز اخیر کشور گفت:نکته اول آن است که فوت یک هموطن مایه تاسف ما شد و جا دارد به خانواده ایشان تسلیت عرض کنیم و برای آنها آرزوی صبر داریم. نکته دوم آن است که در این قضیه همه مقامات کشور ورود کرده‌اند؛ روسای قوای سه‌گانه بر پیگیری دقیق این مسئله تاکید کرده‌اند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این مسئولان امین نظام هستند و ما به امنای خود اطمینان کامل داریم و مردم عزیز هم در این عرصه به قول این امنا اطمینان دارند. قطعاً پیگیری خواهد شد و قطعاً نتیجه به اطلاع مردم خواهد رسید.نکته سوم آن است که این روزها در جهان اسلام و به ویژه در ایران اسلامی حوادث مهمی اتفاق افتاده است. حضور بیش از ۲۱ میلیون نفر در کربلا یک مانور بی‌سابقه‌ای بود که جز عنایت خدا چیز دیگری نیست.

وی با بیان این که حضور سه میلیون نفر از هموطنان ما در راهپیمایی اربعین کار کمی نبود و بسیار باشکوه بود، اظهار داشت:همچنین حضور بیش از سه میلیون نفر در راهپیمایی اربعین تهران نیز موضوع کمی نبوده و نیست. از طرف دیگر حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل و ملاقات با بسیاری از سران کشورهای جهان نشان داد که ایران بر خلاف آنچه برخی می‌گویند ما با دنیا قطع رابطه کرده‌ایم، به عنوان یک کشور مطرح در جهان حضور دارد. ایران روابط دوجانبه خود را دارد و آن چیز منزوی است شیطنت‌های آمریکا در منطقه است.

خطیب این هفته نماز جمعه بیان کرد:امروز ایران در شانگهای که تاثیر قابل توجهی در عرصه اقتصادی دارد عضو شده است و این دستاوردها چیز کمی نیستند. دشمنان در صدد آن بوده‌اند که این توفیقات تحت‌الشعاع قرار بگیرد و با این اغتشاشات در پی آن بودند که این موفقیت‌ها تحت‌الشعاع قرار بگیرد، آنچنان که رئیس‌جمهور منفور آمریکا در سازمان ملل روی این اعتراضات مانور می‌دهد؛ اغتشاشاتی که طبق آمار بسیار اندک هستند. امروز بعد از نماز جمعه تهران و سراسر کشور، عدد را همگان می‌فهمند.

وی ادامه داد:نکته چهارم آن است که دشمنان مردم ایران از مدت‌ها پیش در پی اغتشاش بوده‌اند، دنبال سوژه بوده‌اند اما موفق نشده‌اند تا اینکه این سوژه پیش آمد تا اینکه این سوژه برای آنها دندان‌گیر شد و بر آن سوار شدند؛ اما اینها دلشان برای آن خانم مرحوم نسوخته بود؛ بلکه دلشان برای مقابله با نظام و مردم لک زده بود. اینها به دنبال عقده گشایی بودند. در واقع تنها مسئله‌ای که اصلاً برای اغتشاشگران مطرح نبوده همان مسئله خانمی است که مرحوم شده است. مسئولان به جد در صحنه حضور دارند و قضیه را پیگیری خواهند کرد. قصه چیز دیگری بوده است، قصه مقابله با دین بوده است و دلیل آن، سوزاندن مسجد، قرآن و چادر از سر زن مسلمان کشیدن و کار رضاخانی انجام دادن است که همه اینها به معنای ضدیت با دین است.

خاتمی گفت: این اغتشاشات علیه شما مردم بود به دلیل آنکه پرچم جمهوری اسلامی ایران که نماد اقتدار و عزت مردم است به آتش کشیده شد. اقدام علیه مردم یعنی آنکه بیش از ۶۰ آمبولانس را تخریب کرده‌اند و تعدادی را به آتش کشیده‌اند. این آمبولانس‌ها برای چه کسی است؟ برای مردم است. بنابراین این اقدامات علیه مردم است. بانک‌ها را آتش زدن سرمایه مردم را به آتش کشیدن است.

وی یادآور شد: این اعتراضات بی‌سابقه نیستند، سال ۷۸، ۸۸ همین اعتراضات بودند، آدم‌ها همین افراد و اغتشاشگران امروزی بودند، شعارها همین شعارهای امروزی بود؛ اما این بار مردم با آنها همراهی نکرده‌اند، بلکه اعتراض کردند و گفتند چرا اموال مردم را به آتش می‌کشید.اما قصه این اغتشاشات قصه اعتراض نبوده و نیست؛ اغتشاشاتی که به لطف خدا لحظات پایانی خود را می‌گذراند.


بیشتر بخوانید: کدام فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران در پی اعتراضات اخیر بازداشت شدند؟ + اسامی


امام جمعه موقت تهران ادامه داد:نکته پنجم درباره این اعتراضات آن است که دو گروه در آن حضور داشتند؛ یک گروه برخی جوانان نپخته و فریب خورده که تحت تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه و فضای مجازی بیگانگان آمده بودند و سران اغتشاش استفاده ابزاری از آنها کردند. حالا که به لطف خدا روزهای پایانی اغتشاشات است، برادرانه این جوانان را نصیحت می‌کنم که برای زندگی با آرامش در میان مردم صف خود را از سران اغتشاش جدا کنید؛ چرا که روز حادثه خودشان فرار می‌کنند و شما را گیر می‌اندازند. دوستانه به همه کسانی که صدای من را می‌شنوند، به پدران و مادران آنها می‌گویم که مواظب باشید که این جوانان سرنوشت خود را تباه نکنند. گروه دوم در این اعتراضات، سران آشوبگران بودند که خط می‌دادند. کسانی که هم از بیگانگان خط می‌گرفتند و می‌گیرند و هم پول دریافت می‌کنند که این آَشوب‌ها را برپا کنند.

وی ادامه داد: بی‌بی‌سی به صراحت می‌گوید ما ذی‌نفع هستیم؛ اما سوال این است که شما غارتگران ملت ایران چه نفعی دارید؟ آمریکا، سران استکبار و نوچه‌های آنها تمام قد وارد میدان شده‌اند و تریبون‌های خود را در اختیار اغتشاشگران قرار داده‌اند. به عنوان کسی که بیش از سی سال است که در سیره اهل بیت کار می‌کنم و سه بار این سیره را از اول تا آخر گفته‌ام، باید تاکید کنم یک مطلب مسلم در این سیره آن است که امیرالمومنین با فریب‌خورگان مهربان بود اما قاطع‌ترین برخورد را با سران جنایت صورت می‌داد.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: به رئیس قوه قضائیه که امروز هم در نماز جمعه حضور دارند، از زبان مردم می‌گویم؛ مردم می‌خواهند با سران اغتشاش قاطع‌ترین برخورد عبرت‌آموز صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 1 =