آخرین اخبار

زلزله سی‌سخت؛ حکومت خودمختار بانک‌ها و وعده‌هایی که عملی نشد/مردم چشم انتظار اجرای دستور رئیس‌جمهور+فیلم

بیشتر مردم هنوز خانه هایشان ناتمام است و مردم محروم و مستضعفی هست که فریاد رسی ندارند و هنوز در سی‌سخت با سرمای جانسوز زمستان و گرمای سوزنده تابستان چادرنشین هستند.

اشتراک گذاری
25 مرداد 1401
کد مطلب : 2558

خبرگزاری فارس سی‌سخت؛ عباس شیرزادی- پس از گذشت ۱/۵ سال از زلزله بهمن ماه سال ۹۹ شهر سی‌سخت هنوز خانواده های چادر نشین و کانکس نشین بسیاری هستند که همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

زلزله ۲۹ بهمن سال ۹۹ شهر سی سخت باعث خسارات فراوانی به شهر سی سخت شد شروعی برای حضور مسئولان پایتخت نشین به این شهر زلزله زده بود، دو روز بعد از زلزله دولتمردان به شهر زلزله سی سخت آمدند، از نزدیک آوارگی مردم را دیدند و با چشمان خود همه چیز را مشاهده کردند.

جلسات مختلفی تشکیل دادند مصوباتی به تصویب رسید و قول هایی دادند ولی تا به امروز به خیلی از قول‌ها و مصوبات عمل نکرده‌اند.

بیشتر مردم هنوز خانه هایشان ناتمام است و مردم محروم و مستضعفی هست که فریاد رسی ندارند و هنوز در سی‌سخت با سرمای جانسوز زمستان و گرمای سوزنده تابستان چادرنشین هستند. 

وام های ناچیزی از سوی دولت وقت برای زلزله زدگان در نظر گرفته شد، پس از رفت و آمدهای فراوان از سوی مردم زلزله زده و کاغذ بازی های اداری مبلغی به حساب تعدادی از مردم واریز شد ولی قابل برداشت نبود واین تازه شروع بدبختی مردم بود چرا که شهرداری چونه خودش را می زد، بنیاد مسکن همین طور و نظام مهندسی هم بیکار ننشسته بود و در این بین سهم خواهی می کرد.

هنوز یک پنجم وام‌ها به حساب زلزله زدگان واریز نشده بود که وام ها قسط بندی شد و هر چه مردم فریاد زدند فریاد رسی پیدا نشد، موضوع به اینجا ختم نمی‌شد و به یکباره قیمت مصالح ساختمانی و آهن به شدت بالا رفت.

 

در اینجا باز هم دولتمردان سکوت کردند، صدای مردم بلند شد و رسانه ها پای کار آمدند، خیرین از سراسر کشور برای کمک به مردم بسیج شدند مردم ایران همه در توان خود کمک کردند و نتیجه این که به همت مردم و سپاه و برخی دستگاه‌های دیگر تعدادی از خانه ها ساخته شود ولی اوضاع همچنان رضایت بخش نبوده و زلزله‌زدگان همچنان ناراضی هستند.

چندین وزیر به همراه معاون اول رئیس جمهور و دیگر پایتخت نشینان با رئیس بنیاد مسکن کشور در بین مردم حضور پیدا کردند و در حضور رسانه ها به مردم قول دادند که تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ تمامی منازل زلزله زدگان ساخته می شود و مردم  می توانند در خانه هایشان سکونت کنند ولی هم اکنون پایان مرداد ۱۴۰۱ هستیم و اکثر خانه های زلزله زدگان تکمیل نشده است.

خبرهایی خوش به گوش مردم رسید که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سفر یک روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد قرار است ساعتی هم به شهر زلزله زده سی سخت سفر کند، مردم سی سخت خوشحال از حضور رئیس جمهور انقلابی در شهرشان شدند.

رئیس‌جمهور به سی سخت آمد و از نزدیک مشکلات را دید عمق خرابی ها را احساس کرد و در همان جا بلافاصله قول داد که تا هفته آینده مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای هر خانه تخریبی به حساب زلزله زدگان واریز می‌شود و مردم خوشحال و شادمان که با واریز ۵۰ میلیون به حسابشان می توانند خانه ها را تکمیل و در آن سکونت کنند.

اما متاسفانه حکومت خودمختار بانک ها این اجازه را به مردم نداد و عملا به مصوبه رئیس جمهور نه گفتند و الان پس از گذشت نزدیک به یکسال از مصوبه رئیس جمهور برای وام ۵۰ میلیونی هنوز عده زیادی نتوانستند وام را بگیرند.

مردم معتقدند در آن تاریخی که آیت‌الله رئیسی قول ۵۰ میلیون را به آنها داد اگر بانک ها نه نمی گفتند و همکاری می کردند بخش زیادی از مشکلات رفع می‌شد و می توانستند سرپناه خود را بسازند و کارشان به تورم افسار گسیخته بازار و گرانی نمی کشید که باعث نیمه کار شدن خانه هایشان شود.

مردم زلزله زده دنا در بحث استمهال وام ها هم که قانون و مصوبه سال ۹۲ مجلس بود خیری ندیدند و این بار هم بانک ها حاضر به استمهال وام ها نشدند و هر کدام توپ را در میدان دیگری انداختند.

در ماه های اخیر چندین بار مسئولین استانی و کشوری در صدا و سیما اعلام کردند که ما در زلزله سی سخت هیچ خانواده چادر نشین و کانکس نشینی نداریم ولی با توجه به بازدید میدانی خبرنگار فارس در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در ساعت ۱۱ و ۱۲ شب از چندین خانواده چادر نشین و کانکس نشین خلاف گفته‌ها ثابت شده و مشخص شد در شهر زلزله زده سی سخت هنوز خانواده هایی هستند که در چادر و کانکس زندگی می کنند و از امکانات اولیه زندگی، حمام و سرویس بهداشتی محروم هستند.

آن‌ها زندگی خیلی سختی را دارند که می طلبد شخص استاندار و معاون عمرانی، بازرس کل، دادستان کل در خصوص خانه های نیمه تمام و خانواده های چادرنشین و کانکس نشین ورود کنند و به این وضعیت پس از گذشت یک سال و نیم از زلزله پایان دهند چرا که شایسته این مردم با فرهنگ نیست.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 5 =