آخرین اخبار

هفت رشته صنایع دستی گچساران در حال فراموشی است

گچساران – ایرنا -رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: هفت رشته صنایع دستی این شهرستان که سالهای گذشته علاقه‌مندان زیادی بین هنرمندان داشته در حال فراموشی است.

اشتراک گذاری
22 خرداد 1403
کد مطلب : 13630

رحیم خردمند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سبدبافی، سیاه چادر بافی، رنگ رزی سنتی، دلگ، هور، شله بافی و خورجین بافی از جمله این رشته‌هاست که در صورت تأمین اعتبار احیاء خواهد شد.

وی ابراز کرد: برخی از این رشته‌ها از جمله هور، شله بافی و خورجین بافی به دلیل عدم کاربری به دست فراموشی سپرده شده است.

خردمند کاهش جمعیت بافندگان را علت رکود تولید این آثار ارزشمند هنری اعلام کرد و گفت: آموزش برای کیفیت بخشی به تولیدات صنایع دستی در روستاها و آموزش مهارتی مقدماتی از دیگر برنامه‌های حمایت از هنرمندان

صنایع دستی در شهرستان است.

وی تصریح کرد: چهار رشته منسوخ شده صنایع دستی شامل سیاه چادر، گچمه بافی، نی چیت بافی و جاجیم بافی در این شهرستان تاکنون احیا شده است.

خردمند ابراز کرد: این رشته‌ها در روستاهای این شهرستان از جمله سربیشه، بیدزرد، ماهورباشت، تلخاب شیرین، کلاغ نشین و باباکلان با ۷۰۰ کار آموز راه اندازی شد.

وی گفت: هنر جویان از این دوره‌های آموزش به‌طور رایگان بهره مند و پس از آزمون‌های علمی و نظری، گواهینامه دوره به آنها اعطا می‌شود.

خردمند اظهار کرد: با راه اندازی دوره‌های مختلف آموزش صنایع دستی در گچساران صنایع دستی این شهرستان بیش از پیش رونق یافته و به اقتصاد منطقه کمک می‌کند.

وی افزود: برخی از رشته‌های قدیمی و اصیل صنایع دستی این شهرستان به دلیل نبود برنامه ریزی صحیح در نوع و تولیدات مناسب منسوخ شده است.

وجود ۲هزارو ۵۰۰ هنرمند شناسنامه دار در گچساران

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ هنرمند در حوزه صنایع دستی در این شهرستان تاکنون شناسنامه دار شده اند.

خردمند براز کرد: این تعداد هنرمند در تولید انواع گلیم، گچمه، جاجیم، فرش، جاقرآنی و گبه فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ هنرمند در حوزه نایع دستی در این شهرستان بیمه شدند.

سیاه چادر، سبدبافی، سفالگری، گچمه بافی، سفره بافی، جاجیم بافی، گلیم نقش برجسته، مفرش بافی، نمد مالی، توبره بافی، جا قرآنی، هور، شله بافی، آیینه بافی و خورجین بافی از مهم‌ترین صنایع دستی گچساران است.

گچساران ۱۵۶ هزار نفری در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =