آخرین اخبار

ایمن سازی راه های کهگیلویه و بویراحمد اقدام ماندگار دولت سیزدهم + فیلم

یاسوج- ایرنا- کهگیلویه و بویراحمد استانی با توپوگرافی خاص و کوهستانی است که بر اساس برآوردها، هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود ۲ تا سه برابر دیگر استان‌هاست؛ این راه های پرپیچ وخم، نامناسب، درد مضاعف بر محرومیت های این منطقه بوده که در دولت سیزدهم با رویکرد محرومیت زدایی دولت اقدام های ماندگاری در رفع نقاط حادثه خیز، بهسازی وآسفالت راه ها به وجود آمده است.

اشتراک گذاری
21 خرداد 1403
کد مطلب : 13602

به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد گرچه قدمتی به وسعت تاریخ دارد اما محرومیت های عمیق و مشکلات زیرساختی به وضوح در آن نمایان است.

طبق اعلام مسئولان در بیشتر روستاهای استان به لحاظ دورافتاده و سخت گذر بودن امکان جاده و راهسازی وجود نداشت و حدود ۴۰۰ روستا تخلیه کردند اما هم اینک با توسعه فعالیت های عمرانی استان و اشتغازایی مهاجرت معکوس در استان آغاز شده است.

این استان از جمله استان های کوهستانی ایران است و به دلیل کوهستانی بودن روند توسعه آن به کندی پیش می رفت و در سال های اخیر با برنامه ریزی دولت در توسعه آسفالت راه ها مسیر آبادانی روستاها فراهم شده است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت راه های ارتباطی استان، گفت: جاده، زیرساخت‌ها و فرودگاه بستر تولید است، جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد جاده‌های خوبی نیستند.

آیت الله سید نصیر حسینی افزود: سرمایه‌گذاران وقتی جاده‌های پرپیچ و خم ما را می‌بینند، در استان ماندگار نمی‌شوند، استان کهگیلویه و بویراحمد راه آهن ندارد البته شرایط بهتر شده است.

ایمن سازی راه های کهگیلویه و بویراحمد اقدام ماندگار دولت شهید رئیسی + فیلم

اصلاح ۶ نقطه حادثه خیز در محورهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶ نقطه پر تصادف و حادثه خیز در جاده های ارتباطی استان با هزینه ای افزون بر ۹۵۰ میلیارد ریال ایمن سازی شد.

حمید رضا پیمانجو اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ درصد تعهدات برای رفع و اصلاح نقاط پر تصادف مصوب ۱۴۰۲ توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تکمیل شده است.

وی افزود: رفع پنج نقطه پر تصادف مصوب شده سال ۱۴۰۲ کمیسیون ایمنی راه های کشور، در تعهد سال ۱۴۰۲ استان بوده که راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر رفع کامل این پنج نقطه ، یک نقطه پر حادثه دیگر که در تعهد سال ۱۴۰۳ این اداره کل بوده است را نیز رفع و ایمن سازی کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: این ۶ نقطه پر تصادف در شهرستان های گچساران، بویراحمد، کهگیلویه و سایر نقاط استان بوده اند که شامل نصب مانع بتنی ، اجرای روشنایی، تعریض، روکش، خط کشی در سراسر استان رفع و ایمن سازی شد.

پیمانجو تاکید کرد: هم اینک باید هفت نقطه حادثه خیز دیگر اصلاح شوند و نیاز به یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد البته این اعتبار مصوب شده و تا پایان سال ۱۴۰۳ این نقاط اصلاح می شوند.

نصب ۲۲ کیلومتر نیوجرسی در راه های استان

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر خط کشی با اعتبار ۴۹۰ میلیارد ریال و ۲۲ کیلومتر نیوجرسی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال و ۱۶ کیلومتر روشنایی با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال انجام گرفته است.

محمد حسین پور تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۷۰ کیلومتر روکش آسفالت، حفاظتی و درزگیری در راه‌های اصلی و شریانی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

وی ابراز کرد: با رفع نقاط مستعد تصادف در استان سال ۱۴۰۲ تلفات جاده ای استان نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش ۱۲.۶ درصدی داشته است.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین تصادفات و تلفات جاده ای نوروز ۱۴۰۳ نسبت به نوروز ۱۴۰۲ کاهش ۵۷.۶ درصدی را نشان می دهد.

حسین پور ادامه داد: به گونه ای که در جاده یاسوج به اصفهان نوروز ۱۴۰۱ حدود ۱۴ فوتی تصادف گزارش شد، اما با نصب نیوجرسی و ایمن سازی این مسیر فوتی ها در نوروز ۱۴۰۳ به صفر رسید.

وی تاکید کرد: هم اینک یک قرارداد ۵۰۰ میلیارد ریالی برای ایمن سازی جاده یاسوج به اصفهان و ۱۶۰ میلیارد ریالی برای ترمیم و بهسازی روکش این جاده در دستور کار است.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اعتبارات حوزه معاونت راهداری در سال ۱۴۰۱ حدود سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۲ حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و سال ۱۴۰۳ حدود ۵۷ درصد رشد خواهد داشت.

ایمن سازی راه های کهگیلویه و بویراحمد اقدام ماندگار دولت شهید رئیسی + فیلم

معرفی پروژه های فعال حوزه ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان

حسین پور افزود: در حال حاضر ۲۳ دستگاه ماشین آلات راهداری استان بازسازی کامل و اورهال شده و ۲۵ دستگاه دیگر هم به مناقصه گذاشته شده است.

وی تاکید کرد: خرید یک دستگاه لودر کوماتسو به مبلغ ۱۴۰ میلیارد ریال، بازسازی اساسی ۶ دستگاه ماشین آلات سنگین به مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال، خرید یک دستگاه بیل مکانیکی هیوندای به مبلغ ۸۴ میلیارد ریال انجام گرفته است.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: همچنین بازسازی اساسی ۲ دستگاه گریدر به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال، بازسازی اساسی یک دستگاه کامیون بنز ۹۱۱ با نصب تجهیزات برف‌خور به مبلغ ۱۵ میلیارد ریال، بازسازی اساسی یک دستگاه بیل مکانیکی به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال و بازسازی اساسی پنج دستگاه کامیون بنز مایلر در اداره اصفهان صورت گرفته است.

ایمن سازی راه های کهگیلویه و بویراحمد اقدام ماندگار دولت شهید رئیسی + فیلم

انقلاب در آسفالت راه های روستایی استان

معاون فنی و راه روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۲۱ کیلومتر روکش راه‌های فرعی و روستایی و همچنین ۱۰۲ کیلومتر ساخت راه فرعی و روستایی انجام گرفته است.

رضوی افزود: ۱۱۰ کیلومتر راه روستایی در سال ۱۴۰۱ آسفالت شد که اتفاق بزرگی بود.

وی تاکید کرد: در مقایسه با سال سال‌های قبل، در سال ۹۹ حدود ۱۹ کیلومتر راه روستایی را آسفالت کردیم، در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۴۰ کیلومتر و در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰ کیلومتر رسید.

معاون فنی و راه روستایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۵۲۰ کیلومتر راه‌های روستاهای بالای ۲۰ خانوار تعهد استان است. ۶ هزار و ۲۵۷ کیلومتر کل راه های استان است که چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن راه روستایی است.

از این میزان ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالت و یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر خاکی و ۲۷۰ کیلومتر راه شوسه در استان وجود دارد.

طبق آخرین آمارها، ۱۴۷ قرارداد در بخش راه های روستایی موجود است و بیشترین راه روستایی در در بویراحمد و مارگون است.

۴۴ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد روستایی و ۵۶ درصد شهری است و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت ۷۳۰هزار نفری استان در روستاها زندگی می کنند.

بسیاری از مناطق محروم استان در زمینه راه های روستایی با مشکل مواجهند به گونه ای که بسیاری از آن ها شامل زیلایی، سیلاب و کلوار، پهنوک، انتهای دیشموک و انتهای لنده، پیچاب، جلاله، طسوج و امامزاده علی و دیگر مناطق فاقد راه آسفالته هستند.

بدون تردید با توسعه راه ها و سرازیر کردن امکانات به این مناطق محروم اما زرخیز شاهد مهاجرت معکوس، تشویق مردم در این روستاها و حتی کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر دیگر استان‌هاست.

کهگیلویه وبویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

بیش از ۴۴ درصد جمعیت۷۲۳هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد در روستاها ساکن هستند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − یک =