آخرین اخبار

رکوردزنی اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی

تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی در هفته سوم خرداد ۱۴۰۱ سه اتفاق مهم را در بر داشت. در مهم ترین بخش این عملیات، بازار باز سیری نزولی را گرفته و در مقابل اعتبارات قاعده مند به رکورد ۸ ماهه رسیده است.

اشتراک گذاری
18 خرداد 1401
کد مطلب : 1035

به گزارش اقتصادنیوز  روند معاملات بازار باز در سومین هفته خرداد ماه نزولی شده و از مرز ۷۰ هزار میلیارد تومان پایین تر آمد. بررسی رفتار بانک مرکزی در بازارهای بین بانکی در این مقطع حاکی از دو اتفاق مهم دیگر در این بازارها بوده است.

در مهم ترین بخش این آمارها اعتبارات قاعده مند به رکورد بالایی دست پیدا کرد.

کاهش سطح عملیات بازار باز در سال ۱۴۰۱

  اکو ایران در این باره نوشت: در عملیات بازار باز بانک ها می توانند اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز با توجه به صلاحدید خود با این اوراق موافقت می کند.

در همین رابطه در هفته سوم خرداد ماه بانک مرکزی با خرید اوراق از نهادهای مالی تقریبا ۶۹ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان پول در بانک ها تزریق کرده و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۶۰ همتی تقلیل پیدا کرد.

کاهش تزریق پول در این بازار در ادامه رفتاری است که این نهاد در هفته های اخیر در پیش گرفته بود. به طور کلی در پایان سال گذشته سطح هفتگی تزریق نقدینگی در بازارها برابر با ۹۴ هزار میلیارد تومان بوده و به مرور از این رقم کاسته شد.

بسطی که دراین بازار بانک مرکزی انجام می دهد توام با خرید وفروش اوراق است. بدیهی است هرچه نرخ سود اوراق بالاتر رود هزینه آن نیز بالاتر رفته و در نهایت قرض گیری بانک ها در این بازار پرهزینه تر از قبل خواهد شد.

از آن جا که سیاست بانک مرکزی در سال جاری، در راستای جذب نقدینگی در این بازار بوده نرخ سود بازار باز نیز مسیری صعوی به خود گرفته است

در همین رابطه بررسی های آماری در خصوص نرخ سود این بازار نشان می دهد این شاخص در هفته سوم خرداد ۱۴۰۱ برابر با ۱۹.۲ درصد بوده که بیشترین میزان این شاخص در ۴ ماه اخیر بوده است.

این رقم در هفته گذشته برابر با ۱۹.۱ درصد بوده و در این هفته ۰.۱ واحد درصد رشد داشته است. این در حالی است که در بازار دیگر بانک مرکزی بسط نقدینگی خود را به سطح بی سابقه ای ارتقا داده است.

رکوردزنی اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی

در بازار شبانه بانک های دارای کسری می توانند از بانک های دارای مازاد استقراض نقدینگی کنند. در این بازار تاریخ سررسید کوتاه مدت بوده و در نتیجه بانک ها استقراض های جدی خود را در این بازار تامین می کنند.

نرخ سود معاملات این بازار در دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد قرار دارد تا به این وسیله نرخ سود موزون مدیریت شود. نرخ سود مورون در این بازار همان نرخ سود بین بانکی است.

در همین راستا اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی که در سقف نرخ سود قرار دارد در هفته سوم خرداد برابر با ۱۷ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان بوده است.

بررسی های آماری نشان می دهد این بیشترین میزان بسط اعتبارات در ۸ ماه اخیر بوده است.

رشد اعتبارات قاعده مند در این بازار بیانگر افزایش حجم معاملات در این بازار بوده ودر نهایت می تواند از طریق رشد تقاضا در این بازار علامتی از رشد نرخ بهره بین بانکی در این بازار باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 1 =