آخرین اخبار

افزایش تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای؛ چه در پیش است؟

آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان[تروئیکای اروپا] پیش‌نویس یک قطعنامه برای ارائه به نشست هفته بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه محل توضیح دهد.

اشتراک گذاری
13 خرداد 1401
کد مطلب : 925

مذاکرات احیای برجام در وین

رویداد۲۴ آمریکا و تروئیکای اروپایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران را برای ارائه به نشست بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند. علاوه‌بر این، مقامات امنیتی آمریکا و اسرائیل پس از دیدار با یکدیگر و گفت‌وگو درباره ایران در بیانیه‌ای مشترک بر لزوم هماهنگی میان دو طرف برای مقابله با ایران تاکید کردند.

کاخ سفید و دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی پس از گفت‌وگوهای مقامات امنیتی آمریکایی و صهیونیستی در واشنگتن بیانیه‌ای منتشر و در آن اعلام کردند که آنها درباره موضوعاتی ازجمله ایران ‌و موضوعات دوجانبه رایزنی کرده‌اند. بنابر گزارش وب سایت کاخ سفید، در این بیانیه آمده است: در سی‌ویکم می ۲۰۲۲، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده و ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل نشست گروه مشورتی استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل را در کاخ سفید برگزار کردند. نمایندگان ارشد سیاست خارجی، نظامی و سازمان‌های اطلاعاتی مربوطه دو طرف نیز به آنها پیوستند.

طبق این بیانیه مقامات حاضر در این نشست متعهد شدند، تلاش‌های خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران هماهنگ کنند. آنها همچنین گام‌های اقتصادی و دیپلماتیک برای دستیابی به این اهداف را مورد بحث و بررسی قرار دادند و همکاری‌های کنونی میان ارتش آمریکا و اسرائیل را نیز بازبینی کردند. مقامات ایالات متحده و اسرائیل متعهد شدند که با تلاش در جهت یک هدف مشابه، در هماهنگی نزدیک در مورد طیف کاملی از موضوعات مورد نظر دوجانبه باقی بمانند و در برابر تمام تهدیدات امنیتی علیه خود متحد باشند.

همچنین در پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و اروپا برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی که روز چهارشنبه رویترز آن را رویت کرده آمده است، شورای حکام «از ایران می‌خواهد فورا برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام کرده و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.»

بیانیه‌ شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

شورای همکاری خلیج فارس نیز پس از گردهمایی وزیران خارجه کشورهای عربی بیانیه‌ای علیه ایران صادر کرد. این شورا همچنین ایران را به مداخله در امور کشورها متهم کرد و خواستار اضافه شدن آنچه رفتار متزلزل‌کننده ایران در منطقه خواند، به گفت‌و‌گوهای هسته‌ای شد. در بخش دیگری از این بیانیه ضمن مطرح شدن اتهام حمایت از تروریسم علیه ایران و متهم کردن این کشور به تهدید دریانوردی، از ایران خواسته شده به برنامه موشکی خود پایان دهد. شورای همکاری خلیج فارس همچنین خواستار مشارکت خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران شد.


بیشتربخوانید: بن‌بست مذاکرات هسته‌ای؛ برجام در آستانه شکست کامل


رزمایش هوایی اسرائیل

همچنین ارتش اسرائیل یک رزمایش حملات هوایی به اهداف دوربرد بر فراز دریای مدیترانه انجام داد هرچند مقام‌های اسرائیلی در خصوص ارتباط میان برگزاری این همایش و هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران سخنی به میان نیاورده‌اند اما برخی منابع خبری و تحلیلگران مدعی شده‌اند این مانور می‌تواند تمرینی پوششی علیه ایران تلقی شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در روز چهارشنبه اول ژوئن، ارتش اسرائیل با اعلام خبر برگزاری این رزمایش هوایی گفته است که این عملیات شامل پرواز دوربرد، سوخت‌گیری هوایی و حمله به اهداف دوردست بوده است. ارتش اسرائیل جزئیاتی در خصوص اهداف احتمالی برگزاری این رزمایش اعلام نکرده است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز اخیرا در صفحه توییترش مدعی شد که ایران اسناد محرمانه را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربوده است تا از این اطلاعات برای دور زدن سیستماتیک تحقیقات هسته‌ای[آژانس در ایران] استفاده کند! بنت با قرار دادن یک آدرس اینترنتی گوگل درایو در متن این پیام توییتری مدعی شد اسناد موجود در این آدرس اتهامات علیه ایران مبنی بر جاسوسی آن از آژانس را برای «دور زدن تحقیقات هسته‌ای» اثبات می‌کند. در این گزارش آمده است: هفته پیش، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده بود که ایران اسنادی محرمانه را از این نهاد بین‌المللی «ربوده» و از آن‌ها برای دور زدن و فریب دادن آژانس در حدود ۲۰ سال پیش استفاده کرده است.

مقام‌های اسرائیلی همچنین بارها اعلام کرده‌اند که با بازگشت آمریکا به برجام مخالف هستند و مقام‌های دولت نفتالی بنت در سلسله تلاش‌های خود، از دولت جو بایدن خواسته‌اند بار دیگر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را احیا نکند. رژیم صهیونیستی همواره مدعی وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران بوده است. این در حالی است که مقامات ایران تاکید کرده‌اند، تولید و به کار بستن تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

واکنش ایران

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به این تهدیدات در صفحه توییتر خود نوشت: «رژیم اسراییل، به عنوان دشمن شماره یک برجام، نفی‌کننده ان‌پی‌تی و تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه و شمال آفریقاست. ما این را می‌دانیم. جهان هم می‌داند. زمان آن است که سه کشور اروپایی و آمریکا از به خواب زدن تعمدی خود دست بردارند.آن‌ها یا می‌توانند گزینه دیپلماسی را دنبال کنند و یا در جهت مخالف اقدام کنند. ما برای هر دو آماده‌ایم.»

سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز در مطلبی با عنوان “اختلاف‌نظر صهیونیست‌ها در مورد اثرات مذاکرات وین”، نوشت: رفتار‌های تحریک‌آمیز و ناپخته رژیم صهیونیستی که تداوم آن به‌دلیل هزینه‌های بالایی که برای امنیت این رژیم دارد حتی در هیئت حاکمه صهیونیست‌ها نیز با مخالفت‌های جدی روبروست و نه تنها کمکی به تغییر وضعیت موجود نخواهد کرد بلکه به‌دلیل ماهیت خصمانه آن، موجب افزایش تنش و رخداد‌های غیرقابل پیش‌بینی در منطقه خواهد شد.

مذاکرات هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی چند ماه است که متوقف شده و چشم‌انداز مثبتی در خصوص به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای بازگشت به برجام دیده نمی‌شود. بازارهای ایران نیز تحت تاثیر این اخبار نگران‌کننده، شاهد افزایش و نوسان شدید قیمت‌ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =