آخرین اخبار

رتبه اول کهگیلویه و بویراحمد در تورم اردیبهشت ماه/چرا اینجا در نرخ تورم اول است؟

در گزارشی که مرکز آمار ایران طی چند روز گذشته اعلام کرد کهگیلویه و بویراحمد بالاترین نرخ تورم در کشور را دارد.

اشتراک گذاری
12 خرداد 1401
کد مطلب : 906

به گزارش توازن و به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، در گزارشی که اخیر مرکز آمار ایران منتشر شده نرخ تورم اردیبهشت ۱۴۰۱ به تفکیک استان مطرح شده که نام استان کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های با نرخ تورم بالا دیده می‌شود.

طبق این گزارش بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴۶.٧ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣٣.۶ درصد است.

همچنین نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای شهری به عدد ۳۸.۳ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۵ درصد و  کمترین آن  مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣٣.۵ درصد است.

همچنین بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان‌ کهگیلویه و بویراحمد با ۴٧.٨ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣٠.۶درصد است.

نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه ١۴٠١ برای خانوارهای روستایی به عدد ۴٠,٨ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۵٠.٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان همدان با ۳۲ درصد است.

اما چرا نرخ تورم در استان کوچک و ۷۱۳ هزار و ۵۰ نفری کهگیلویه و بویراحمد بالا است سوالی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد به آن پاسخ می‌دهد.

علی شهابی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه در سطح کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان متولی تعیین نرخ تورم  هستند، گفت: در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان معاونت آمار و اطلاعات ماهیانه به فروشگاه‌های سطح شهر و روستا مراجعه و پس از قیمت‌گیری آن را برای مرکز آمار ارسال می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مرکز آمار ایران و سازمان برنامه و بودجه طبق این داده‌های خام نرخ تورم را تعیین و اعلام می‌کنند البته متولی اینکه چرا نرخ تورم بالا رفته سازمان مدیریت نیست و ما پاسخ‌گو نیستیم!

وی بیان کرد: متولی نظارت بر قیمت‌ها سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی هستند که باید برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نظارت داشته باشند، بنابراین یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ تورم ضعف نظارتی است.

شهابی‌نسب عنوان کرد: ضعف بنیه اقتصادی استان دیگر دلیل افزایش تورم است وقتی تولیدات استان کم و تقاضا بالا باشد قیمت‌ها افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه کوهستانی بودن استان در افزایش کرایه حمل بار و افزایش قیمت و تورم بی‌تاثیر نیست.

شهابی‌نسب با اشاره به اینکه برای کاهش نرخ تورم رسانه‌ها به کمک بیایند، گفت: رسانه‌ها از دستگاه‌های نظارتی، نظارت بر قیمت‌ها را مطالبه کنند، البته انتظار می‌رود بازاریان هم انصاف را رعایت کنند و سود قانونی خود را در عرضه کالا لحاظ کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: متاسفانه کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول تورم در کشور است.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 4 =