آخرین اخبار

تلاش بازار ساز برای کنترل دلار / هم مسیری سکه و دلار!

اقتصادنیوز: بازار ارز و طلا امروز روی ریل حرکت کرد و قیمت سکه در نزدیکی ۱۴ میلیون و دلار در حدود ۳۰ هزار تومان معامله شد.

اشتراک گذاری
22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 432

به گزارش اقتصادنیوز ؛ بازار ارز تهران امروز هم به مسیر صعودی روز گذشته ادامه داد. اسکناس آمریکایی در ساعات ابتدایی معاملات نقدی امروز تقریبا ۴۳۰ تومان بالاتر از دیروز بود. این پایان ماجرا برای دلار در  بازار تهران نبود و در نیمه روز  دلار وارد  کانال ۳۰ هزار تومان  شد.

نرخ دلار در ساعات پایانی معامله نقدی امروز در محدوده یاد شده معامله شد اما در کانال های تلگرامی دلار قیمت اسکناس آمریکایی پایین تر قیمت خورد. 

در بازار متشکل ارزی هم نرخ دلار ۲۹ تومان رشد را تجربه کرد و به ۲۵ هزار و ۶۰۸ تومان رسید. 

کانال شکنی قیمت یورو و پوند در بازار 

بررسی هسته مرکزی بازار حکایت از افزایش دیگر ارز‌های مورد علاقه معامله‌گران دارد .قیمت پوند و قیمت یورو  امروز رشد را تجربه کردند. قیمت پوند امروز وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد  و  با ۵۹۳ تومانرشد بر روی ۳۶ هزار و ۵۷۸ توان ایستاد. قیمت یورو نیز امروز ۵۱۹ توما گران شد و به از مرز ۳۱ هزار تومان عبور کرد. نرخ یورو امروز در با ۳۱ هزار و ۲۶۶ تومان مبادله شد. 

نرخ برابری درهم به دلار ۳۰ هزار و ۱۹۲ تومان 

نرخ حواله درهم عصر امروز در مقایسه با روز گذشته  نزدیک به ۲۰۰ تومان بالاتر بود. قیمت درهم امروز در محدوده ۸ هزار  و ۲۲۰ تومان معامله شد. نرخ برابری درهم به دلار عصر امروز ۳۰ هزار و ۱۹۲ تومان بود. 

قیمت تتر هم در محدوده ۳۱ هزار تومان بود. 

رشد قیمت دلار در بازار سلیمانیه و هرات 

در بازار هرات هم امروز نرخ دلار  رشد چشمگیری را ثبت کرد و وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد. قیمت دلار در این بازار ۲۹ هزار ۳۱۰ تومان بود که نسبت به روز قبل بیش از ۸۰۰ تومان افزایش را نشان می دهد. دلار سلیمانیه هم امروز در محدوده ۳۰ هزار تومان به فروش رسید. از نظر معامله گران مجموع این عوامل زمینه ساز  تقویت اسکناس آمریکایی در بازار شده بود. 

سکه در مرز ۱۴ میلیون تومان 

قیمت اونس طلا امروز  نسبت به روز گذشته بالا رفت. فلز گران بهای جهانی امروز ۱۸۵۳ دلار بود که نسبت به روز قبل تقریبا ۱۰ دلار رشد کرده بود. 

در بازار داخلی ایران قیمت طلا و سکه عصر اموز صعودی بود. قیمت طلا ۱۸ عیار امروز ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان از عصر روز سه شنبه گران تر بود. 

معامله گران افزایشی سکه  هم امروز با سیگنال قیمت دلار و طلا  قدرت بیشتری داشتند. فلز زرد رنگ داخلی امروز به نزدیک کانال ۱۴ میلیون تومان رسید و در این محدوده به فروش رسید. البته در کانال های تلکرامی قیمت سکه در محدوده ۱۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود.  فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت نقدی آن بالای ۹۰۰ هزار تومان بود و حباب سکه  هم نزدیک ۷ درصد بود. 

تلاش بازار ساز برای کنترل دلار 

امروز علی صالح آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی گفت:ذخایر اسکناس بانک مرکزی به بیشترین اندازه در تاریخ رسیده است.تعادل و آرامش با تامین ارز در بازار حاکم خواهد شد. به عنوان بازارساز هم در بازار نیما و هم در بازار متشکل و هم در بازار غیررسمی حضور موثر خواهیم داشت.التهاب در بازار غیر رسمی که ناشی از آثار روانی است حتما کاهش خواهد یافت.

برخی از تحلیلگران با اشاره به افزایش هزینه های واردات کالاهای اساسی نسبت به سال  گذشته معتقدند احتمالا فعالان بازار  در حال پیش خور کردن نوسان های آینده ارز هستند.

افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی ، تحت ‌تأثیر جنگ در اوکراین، ازجمله کالاهای خوراکی برآورد می‌شود میزان نیاز‌های ارزی کشور امسال به شکل محسوس افزایش یابد و همین عامل، اتفاقا در طول یک ماه گذشته بانک مرکزی را بر آن داشته است که برنامه‌های تازه‌ای را برای جلوگیری از خروج ارز و جذب دلار‌های خانگی در پیش بگیرد.

از طرفی هم  برخی تحولات اقتصادی انتظارات تورمی را افزایش داده است و باعث شده دلار مسیر رشد را طی کند.

امروز با رسیدن دلار به ۳۰ هزار تزریق درهم انجام شد. حال باید دید در روز های آینده چه اتفاقی برای دلار و سکه اتفاق  خواهد افتاد. همچنین امروز انریکه مورا قائم مقام مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا با علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام دیدار کرد اما تا زمان نوشتن این گزارش خبری از نشست منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =