روزی که فرهادی ارزشی شد، فردوسی‌پور عذرخواهی کرد

چکیده: در سومین روز سی‌ و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر از معیار فیلمساز ارزشی بودن و سینمای قهرمان‌ محور سخن به میان آمد. عادل فردوسی‌پور هم به دلیل یک سهل‌انگاری بهداشتی عذرخواهی کرد.

فرزاد مظفری: روز سوم جشنواره سی و نهم فیلم فجر هنگام نمایش دو فیلم مهم جشنواره بود. «ابلق» از کارگردانی که دفعه پیش با «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ‌های جشنواره را درو کرده بود، روی پرده رفت و فیلم دفاع مقدسی «تک تیرانداز» یاد و خاطره شهید عبدالرسول زرین را زنده کرد.

معیار فیلمساز ارزشی بودن

در فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار ماجرای تعرض و تلاش برای پنهان‌کاری با حضور ستاره‌هایی چون بهرام رادان، هوتن شکیبا، الناز شاکردوست و گلاره عباسی روایت می‌شود. ترکیب آشنای هوتن شکیبا و الناز شاکردوست در «شبی که ماه کامل شد» برنده سیمرغ‌های بازیگری شده بود و این بار هم در نشست خبری کانون توجه بودند. کدامیک می‌توانند دومین سیمرغ کارنامه هنری‌شان را به دست آورند؟ شکیبا؟ شاکردوست؟ هر دو یا هیچکدام؟

روزی که فرهادی ارزشی شد، فردوسی‌پور عذرخواهی کرد

در بخشی از این نشست پرسشی مطرح شد که اشاره به کارنامه نرگس آبیار و مسیر پیش روی این فیلمساز داشت. او که فیلم‌هایی چون «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» را در کارنامه دارد، آیا تا کنون فیلمساز ارزشی بوده اما قرار است از این پس باب طبع جریان روشنفکری فیلم بسازد؟

آبیار در این باره گفت: «واژه‌ ارزشی معیارهایش خیلی بالاتر  از این حرف‌ها است برای مثال آقای فرهادی فیلمساز ارزشی است چون در فیلم‌هایش به پیچیدگی‌های اخلاقی می‌پردازد. من خود را فیلمساز ارزشی نمی‌پندارم اما کاش فیلمساز ارزشی بودم

            بیشتر بخوانید: هوتن شکیبا در «ابلق»؛ خیره‌کننده و باورپذیر

روز عذرخواهی فردوسی‌پور

عادل فردوسی‌پور یکی از مهمان‌های روز نخست جشنواره بود، در روز سوم بابت یک سهل‌انگاری بهداشتی عذرخواهی کرد. فردوسی‌پور برای تماشای «بی‌ همه چیز» به جشنواره آمده بود و هنگام عکس انداختن ماسک را از صورت برداشت و پرویز پرستویی را در آغوش گرفت. این موارد در دوران همه‌گیری کرونا با انتقاداتی روبه‌رو شد و بازتابی گسترده داشت.

روزی که فرهادی ارزشی شد، فردوسی‌پور عذرخواهی کرد

او دیروز در این باره گفت: «در تمام مدت ماسک روی صورتم بود به جز زمانی که عکاسان برای عکس گفتند که ماسک را برداریم و من هم برای چند لحظه ماسکم را برداشتم. درست این بود که این کار را نمی‌کردم. مدت‌ها پرویز خان پرستویی را ندیده بودم یک لحظه ناخوداگاه پروتکل‌ها فراموش شد از این بابت عذرخواهی می کنم.»

            بیشتر بخوانید: توضیحات دبیر جشنواره فجر درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی

قهرمان جنگ سینمای قهرمان محور را زنده می‌کند؟

ماجرای جای خالی سینمای قهرمان‌محور بارها به اشکال گوناگون بیان شده است. اینکه باید قهرمانان بزرگ کشور را در قاب تصویر نشاند و بر پرده سینما از دیدنشان به وجد آمد.

شهید عبدالرسول زرین تک‌تیرانداز اسطوره‌ای دوران دفاع مقدس سوژه اصلی فیلم «تک تیرانداز» است که دیروز در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در این فیلم کامبیز دیرباز در نقش شهید زرین ظاهر شده است. چرا دیرباز برای بازی در این نقش انتخاب شد؟

روزی که فرهادی ارزشی شد، فردوسی‌پور عذرخواهی کرد

علی غفاری کارگردان «تک‌تیرانداز» در این باره توضیح داد: «کامبیز دیرباز به لحاظ چهره بسیار شبیه به شهید زرین بودند و شاهد تلاش‌هایش برای این اثر بودم. در کسوت یک تیرانداز قابل قرار گرفتن کاری بسیار سخت است.»

کامبیز دیرباز هم درباره بازی در نقش این شهید قهرمان گفت: «از اینکه این نقش به من رسید خدا را شکر می‌کنم. با آقای غفاری خیلی صحبت کردیم تا به این نقش برسیم. به این نتیجه رسیدیم که نباید نعل به نعل مانند این قهرمان باشیم بلکه این قهرمان را با نگاهی به زندگی شهید زرین خلق کنیم.»

۵۸۵۸

Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on print
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.