هنرمندی که دیگر به سیمرغ فجر فکر نمی‌کند

چکیده: محمدرضا میرزامحمدی در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر با دومین ساخته کاوه صباغ‌زاده «رمانتیسم عماد و طوبا» حضور دارد و درباره فضای این فیلم می‌گوید که شگفت‌زده‌اش کرده است.

یاسمن طلوعی: محمدرضا میرزامحمدی، یکی از طراحان صحنه و لباس سینمای ایران است که در کارنامه‌اش، فیلم‌هایی چون «سر به مهر»، «رگ خواب»، «بهت» و «زنبور کارگر» را دارد. او امسال با «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

«رمانتیسم عماد و طوبا»، فیلمی با فضایی فانتزی است که دیروز (یک‌شنبه ۱۲ بهمن) در نخستین سانس از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، در سینما رسانه (برج میلاد) روی صحنه رفت و با توجه به فضا و محتوای اثر، طراحی صحنه متفاوتی داشت. به همین بهانه، با محمدرضا میرزامحمدی، گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

چه شد که به گروه فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» پیوستید؟ 

من یک‌سال قبل از این‌که با کاوه صباغ‌زاده کار کنم، با مهدی صباغ‌زاده در فیلم «کلوپ همسران» همکاری داشتم. آن همکاری باعث شد تا در فیلم جدید کاوه صباغ‌زاده هم به عنوان طراح صحنه در کنار عوامل دیگر فیلم، حضور داشته باشم.

البته کاوه صباغ‌زاده قرار بود یک فیلم دیگر را کارگردانی کند که درامی عاشقانه بود اما ساختش به تعویق افتاد و فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» را مقابل دوربین برد.

هنرمندی که به سیمرغ فجر فکر نمی‌کند
طراحی صحنه فیلم فانتزی «رمانتیسم عماد و طوبا»

وقتی «رمانتیسم عماد و طوبا» به شما پیشنهاد شد، با توجه به فضای فانتزی‌اش، آن را چگونه یافتید؟ 

فضای این فیلم، شگفت‌زده‌ام کرد. صحنه‌های متفاوتی داشت و برای رسیدن به هماهنگیِ فضاسازی و نورپردازی، جلسات زیادی با صباغ‌زاده داشتیم و برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم که همه چیز خوب پیش برود.

این فیلم با توجه به فضایی که داشت، یک‌کار فانتزی را می‌طلبید. برای مثال ما سکانسی داشتیم که ممکن بود سه صحنه مختلف لازم داشته باشد و برای هر صحنه شاید زمان هم تغییر می‌کرد.

        در این باره بیشتر بخوانید: 

       ◾️مشکل اصلی بازیگران ایران از نگاه کاوه صباغ‌زاده/ گزارش نشست «رمانتیسم عماد و طوبا»

طی جلساتی که با کاوه صباغ‌زاده داشتیم، یک‌سری کدگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم که به فضاسازی و نورپردازی که مکمل یکدیگر هستند، مربوط می‌شد و همچنین در بخش لباس که باید با طراح لباس هم به یک توافقاتی می‌رسیدیم که رنگ‌ها در کنار هم درست و چشم‌نواز از آب دربیایند و در عین حال دلنشین باشند.

همین متفاوت بودن و تازگی، می تواند نگاه داوران را جلب کند و برای شما سیمرغ بهترین طراحی صحنه را به ارمغان بیاورد؟

چند سالی می‌شود که دیگر به دریافت سیمرغ فکر نمی‌کنم. من از فیلم «چند متر مکعب عشق» که در یک قدمیِ دریافت سیمرغ بودم و همچنین «رگ خواب» که فکر می‌کردم حقم بود جایزه طراحی صحنه را دریافت کنم، دیگر به سیمرغ فکر نمی‌کنم.

پس از این تجربه متفاوت، بازهم شما را در آثار فانتزی خواهیم دید؟ 

اولویت برای من، تنوع در کارهاست. من کارهای رئال بسیاری انجام داده‌ام و در گذشته تجربه آثار کودک را هم داشته‌ام. برای همین، آمادگی حضور در این فیلم را هم داشتم.

من از فیلم «چند متر مکعب عشق» که در یک قدمیِ دریافت سیمرغ بودم و همچنین «رگ خواب» که فکر می‌کردم حقم بود جایزه طراحی صحنه را دریافت کنم، دیگر به سیمرغ فکر نمی‌کنم

ولی در کل، بیشتر تنوع کار برایم اهمیت دارد، یعنی این‌طور نیست که تصمیم بگیرم دیگر فیلم فانتزی کار نکنم یا از این به بعد، همیشه طراحی صحنه فیلم‌های فانتزی را برعهده بگیرم. درواقع فیلمنامه، کارگردان و تنوع کارها برایم اولویت دارد.

جشنواره امسال در شرایط کرونایی در حال برگزاری است، برخی موافق این اتفاق هستند و تعدادی مخالف. نظر شما چیست؟ 

خوب است که جشنواره را به بعد از پایان این بیماری موکول نکردند، چراکه کارهای ما هم باید دیده شوند. با این‌که این ماسک‌ها خیلی اذیت‌مان می‌کند، ولی در نهایت دوست داریم تا در جشنواره حضور پیدا ‌کنیم.

ما یک‌سال کار می‌کنیم و دوست داریم نتیجه آن زحمت، دیده شود. با توجه به این شرایط، کار و حضورمان در جشنواره سخت شده، ولی بهتر از لغو یا تاخیر در برگزاری آن است.

۵۷۲۵۹

Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on print
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.