چگونه از قلب خود مراقبت کنیم؟

چکیده: گچساران - ایرنا -مراقبت از حیاتی ترین عضو بدن انسان به نام قلب نیازمند دانسته هایی است که می تواند منجر به افزایش طول عمر انسان یا حتی نجات بیماران از مرگ شود.

به گزارش توازن و به نقل از ایرنا،  در حال حاضر بیماری های قلبی عروقی مهمترین علت مرگ و میر در دنیا و همچنین در کشورمان محسوب می شود به طوری که سالانه ۱۷.۹ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت این بیماری جان خود را از دست می دهند.

براساس آمار موجود بیماری های قلبی عامل ۳۱ درصد از کل مرگ ومیرهای جهانی و نیمی از مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر است.

در سال های اخیر ماشینی شدن زندگی، آپارتمان نشینی، کم تحرکی، مصرف غذاهای آماده مانند فست فودها و شیرینی های مصنوعی منجر به عوارضی مانند اضافه وزن و چاقی دربخش وسیعی از جامعه شده اما شیوع ویروس کرونا و محدودیت در خارج شدن از خانه تهدیدی جدی برای سلامت قلب به عنوان نبض تپنده زندگی انسان ها شده است.

به همین دلیل متخصصان حوزه سلامت از افراد بالای ۴۰ سال  می خواهند تا با ورزش در خانه و رعایت رژیم غذایی در دوران پاندومی کرونا از قلب خود مراقبت کنند.

خودداری یا به تعویق انداختن درمان ها در بحران ویروس کرونا به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ معضل دیگری است که هشدار کارشناسان ومتخصصان را به دنبال داشته است.

این بیماران به دلیل هشدار کارشناسان مبنی بر احتمال جانباختن افراد دارای بیماری زمینه ای ترجیح می دهند خطرات تعویق مراجعه به پزشک را به جان بخرند.

توصیه های تغذیه ای

متخصص بیماری های قلب وعروق می گوید: استفاده روزانه پنج بار از میوه های تازه و سبزیجات برای سلامت قلب مفید است.

مسعودداوودی با اشاره به نقش تغذیه در سلامت قلب اظهار داشت: در هر بار مصرف می توان یک نصف یا قاچ یک میوه مصرف کرد.

وی بیان کرد: خودداری از مصرف غذاهای فست فودی مانند سوسیس، کالباس وهمبرگر به ویژه در روزهای کرونایی ضرورت دیگری است که باید به آن توجه شود.

وی از شهروندان خواست از خوردن غذاهای پرچرب و شیرینی های مصنوعی به ویژه آب میوه های صنعتی برای حفظ سلامت قلب خودداری کنند.

این متخصص بیماری های قلبی و عروقی تاکیدکرد: استفاده از نان های سبوس دار از دیگر ضرورت ها برای حفظ سلامت قلب است.

توصیه  به ورزش

متخصص بیماری های قلب و عروق گفت:انجام ورزش برای پیشگیری و درمان بیماری های قلب و عروق مفید است.

داوودی اظهار داشت:برای افراد دارای قلب سالم هر نوع فعالیت ورزشی مفید است اما پیش از شروع ورزش های سنگین مانند بدنسازی انجام ۱۵ تا۲۰ دقیقه ورزش هوازی ضروری است.

وی به افراد دارای بیماری قلبی توصیه کرد: برای مشخص شدن سطح مجاز ورزش و فعالیت بدنی تست ورزش انجام دهند.

وی عنوان کرد: انجام فعالیت های بدنی و تحرک از ۲۰درصد مرگ ومیرها در بیماران قلبی پیشگیری می کند.

داوودی درباره نقش استرس در بیماری های قلبی گفت: استرس حلقه آخر زنجیره عارضه های قلبی است اما نمی تواند بیماری های قلبی را ایجاد کند.

او درباره میزان ابتلای بیماری های قلبی در میان زنان و مردان اظهار داشت:زنان زیر ۶۰ سال کمتر از مردان به بیماری های قلبی مبتلا می شوند اما پس از ۶۰ سالگی میزان ابتلای زنان و مردان تقریبا یکسان است.

مصرف خودسرانه دارو ممنوع

این پزشک متخصص درباره شایعاتی مبنی بر ضرورت استفاده همگانی پس از رسیدن به سن ۵۰ سالگی از قرص های آسپرین اضافه کرد: هیچ دارویی بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود زیرا پزشکان متخصص پس از بررسی شرایط جسمانی دارو  تجویز می کند.

داوودی بیان کرد: احتمال بیشتر بودن عوارض قرص آسپرین نسبت به مزایای آن برای برخی از افراد وجود دارد.

وی گفت: خودداری از مراجعه به پزشک در دوران کرونا عوارض جبران ناپذیری برای این بیماران دارد.

داوودی تاکید کرد:  مشاوره غیرحضوری برای برخی از بیماران از راهکارهای ادامه درمان بیماران در دوران بحران کروناست.

توصیه های پیشگیرانه

وی ادامه داد: کنترل فشارخون، قند خون و چربی خون برای پیشگیری از بیماری های قلبی مفید است.

متخصص بیماری های قلب و عروق داشتن سابقه خانوادگی، مصرف دخانیات و چاقی به ویژه درناحیه شکم را از عوامل خطرساز بیماری های قلبی وعروقی عنوان کرد.

داوودی گفت:دردهای قفسه سینه مهمترین علامت بیماری قلبی است اما برخی از این دردها منشا گوارشی یا مشکلات ناحیه دنده ها دارد.

وی درد در دو طرف قفسه سینه که به شانه ها و دست ها منتهی می شود را از نشانه های بیماری قلبی ذکر کرد و افزود:بیماران در صورت بروز علائمی مانند دردهای  شدید قفسه سینه که کمتر از ۲ ساعت از شروع آن می گذرد باید بدون از دست دادن زمان به اوژانس مراجعه کنند.

Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on print
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.