انعقاد قرارداد املاک در دفاتر اسناد رسمی

چکیده: مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرفین معامله برای انعقاد قرارداد باید به دفاتر اسناد رسمی این استان مراجعه کنند و از تنظیم و انعقاد قرارداد در بنگاه‌های املاک خودداری کنند.

سعید محوری اظهار داشت: کار بنگاه‌ها یا مشاوران املاک نزدیک کردن طرفین معامله به یکدیگر برای انعقاد قرارداد است و بر اساس قانون اجازه تنظیم قرارداد را ندارند.
وی افزود: مشاوران املاک اضافه بر عدم تسلط بر مسایل حقوقی، به سوابق اشخاص و املاک نیز دسترسی ندارند یعنی ممکن است قولنامه‌ای بنویسند در حالی که یکی از طرفین ممنوع‌ المعامله باشد یا حتی ملک بازداشت یا در رهن باشد.
محوری بیان کرد: مبایعه نامه‌هایی که در بنگاه‌ها بین خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود نوشته عادی است و به هیچ وجه سند رسمی محسوب نمی‌شود ولی اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و صادر می‌شود دارای آثار و ضمانت اجرایی هستند.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در این صورت موجر برای تخلیه ملک خود نیازمند مراجعه به محاکم قضایی یا شورای حل اختلاف نیست و با صدور اجرائیه از طریق دفترخانه و مراجعه به ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک می تواند به تخلیه و تحویل مورد اجاره اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه سند تنظیمی در دفترخانه‌، سند رسمی است که انکار و تردید به آن نمی‌توان داشت و اعتبار آن با نوشته عادی تنظیم شده در بنگاه‌های املاک قابل مقایسه نیست، افزود: معتبرترین حوزه تعریف شده قانونی برای انجام معاملات، دفاتر اسناد رسمی هستند و مشاور املاک باید دالان ارتباط مردم با دفاتر اسناد رسمی باشند.
محوری ابراز داشت: طبق ماده ۴۶ قانون ثبت اسناد و املاک، همه عقود و معامله‌های راجع به عین یا منافع املاکی که پیشتر در دفتر املاک ثبت شده اجباری است و همچنین همه عقود و معامله‌های راجع به عین یا منافع اموال غیرمنقول که در دفاتر ثبت نشده نیز اجباری خواهد بود.
وی افزود: مستاجر نیز با توجه به مفاد سند اجاره رسمی تنظیمی در پایان مدت اجاره برای دریافت ودیعه پرداختی به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه ای مانند دادرسی و غیره نیاز ندارد.
وی گفت: با توجه به اینکه در قراردادهای اجاره که در خارج از دفاتر اسناد رسمی و به عنوان عادی تنظیم می شود احراز مالکیت موجر و در رهن نبودن مالک یا ممنوع المعامله نبودن موجر بررسی نمی شود، بر همین اساس در صورت بروز مشکل یا صدور اجراییه برای تخلیه مورد اجاره مستاجر برای دریافت وجه پرداختی با مشکل مواجه خواهد شد.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دفترخانه اسناد رسمی واحد وابسته به قوه قضائیه است و برای تنظیم و ثبت اسناد رسمی طبق قوانین و مقررات مربوط تشکیل می شود بنابراین اجاره نامه هایی که در این دفترها تنظیم می شود دارای اعتبار اسناد رسمی است.
محوری تاکید کرد: براساس ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی یا نزد سایر ماموران رسمی در حدود صلاحیت آنها طبق مقررات قانون تنظیم شده باشد رسمی است.

Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on print
Print
دیدگاه خود را در این زمینه بنویسید:
  1. عیسی گفت:

    مدیر کل عزیز اگر دفاتر اسناد رسمی میتونستن که همین ابراهه رو از مشاورین املاک میگرفتن تو اگر واقعا به فکر مردمی کاری کن که برای انتقال اسناد مردم در هزار توی اداره ثبت اسناد و املاک گرفتار تارهای عنکبوتی تون گرفتار نشن

  2. مشاور املاک گفت:

    جناب اقای محوری شما که دارین کتابی سخن انوری میکنید چند نکته خطاب به جنابعالی در قالب تذکر.۱-اولا درسته و ما منکر نیستیم قولنامه های غیر از دفاتر اسناد رسمی قولنامه های عادی است لذا ایا نزدیک به ۸۰ درصد خونه های قدیمی و بافت فرسوده شهرها که هیچ مدرک معتبری ندارند و ققط در زمان حیات مالکان و فروشندگان در قالب یک برگ عادی دفتری به خریداران واگذار شده فاقد اعتبارند و صحت قانونی ندارند.۲_ایا کسانی که در دفاتر اسناد رسمی خدمتگذاری به مردم میکنند وکارمند اون دفتر خانه محسوب میشوند همه مسلط و قادر به کلیه امورات حقوقی اند۳_ایا قریب بر ۷۰ در صد کارکنان دفاتر اسناد رسمی مدرکی بالاتر از دیپلم نهایتا لیسانس دارند که هر کدوم از این عزیزان به علت بیکاری و سر بار نبودن خانواده در این دفاتر با حقوق ناچیز و عدم ارتباط شغلی و مدرک دانشگاهیشون و عدم اشنایی حقوقی دارن خدمت رسانی میکنند ایا همه اینا مسلط بر امورات حقوقی اند۴-ایا مشاورین املاک که تحصیلاتی بالاتر از لیسانس و فوق لیسانس و تعدادی دکترا دارند که علم و اطلاع به روز انها بالاتر از تو مدیر میباشد نادیده میگیری.۵-ایا مشاورین املاک و اتومبیل موقع نقل و انتقال استعلام از ادارات زیر ربط از جمله ثبت و اسناد و املاک نمیگیرند۶-به حق و انصاف تخلافتی که در دفاتر اسناد رسمی صورت گرفته ومیگیرد در هیچ بنگاه املاکی صورت نگرفته و نخواهد گرفت.تو مدیر مثل کبک سرتو کردی زیر برف و واقعیتها را از بیرون نمیبینی به جای تکیه دادن بر میز مدیریتت خودت به شخصه به دفاتر زیر مجموعه ات سرکشی کن و واقعیات را از نزدیک ببین.در پایان یه وکالت فقط در زمان نفس دارای اعتبار است و پس از مرگ فاقد اعتبار است.در صورتیکه یه قرار داد بنگاهی از بدو و تا ختم و تا مرحله وصول سند دارای ارزش و اعتبار است و از روی همین قولنامه عادی که شما میفرمایین سند گرفته میشود. در نهایت اگه خواستی مدیر محترم چند جلسه مسایل حقوقی را به شما باز گو کنم.با تقدیم ادب و احترام.مشاور املاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.