آخرین اخبار

راهکار لیگ برتری‌ها برای فرار از قیمت‌های افسارگسیخته/ زنگ خطری که برای بازیکنان ایرانی به صدا درآمد

با شرایط فعلی بازار نقل و انتقالات فوتبال آینده خوبی در انتظار فوتبالیست‌های کشورمان نیست.

اشتراک گذاری
06 مرداد 1401
کد مطلب : 2137

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، طی روزهای اخیر اخباری متعددی در مورد جذب بازیکنان خارجی توسط تیم‌های مختلف لیگ برتر منشر شد.

البته علاوه بر حضور پرتعداد بازیکنان خارجی، تیم‌های مختلف از مربیان خارجی نیز بی بهره نماندند، به طور مثال سوای استقلال و سپاهان که در کل از کادر فنی پرتغالی استفاده می‌کنند، تیم‌هایی مانند پرسپولیس و صنعت نفت آبادان ترجیح دادند در کادرفنی دستیار خارجی داشته باشند.

با اینحال حضور بازیکنان خارجی در تیم‌های لیگ برتری مساله‌ای است که شاید حالا تبدیل به یک پرسش مهم شده باشد. اکنون این سوال مطرح است که چگونه باشگاه‌های مختلف به یکباره و به صورت جمعی دست به جذب بازیکنان خارجی زده‌اند و شاید در هیچ سالی سابقه نداشته که حضور بازیکنان خارجی در فوتبال ایران تا این حد چشمگیر و پر تعداد باشد.

سپاهان با جذب کامسوبا، فرناندز و رناتو، در نظر هر مخاطب فوتبال اولین گزینه برای صحبت در مورد جذب بازیکنان خارجی است. پس از تیم مورایس می‌توان از تراکتور نام برد که‌ صفا هادی و ریکاردو آلوز را به خدمت گرفت. تیم‌های کرمانی گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان نیز با به خدمت گرفتن وسلی گومز و جفرسون باهیا که هر دو بازیکنان با تجربه‌ای از کشور برزیل هستند به این جرگه پیوستند. حتی نساجی مازندران هم با جذب آداما نیان مهاجم مالیایی تلاش کرد تا خط حمله خودش را با یک بازیکن خارجی تقویت کند.

علاوه بر این تیم‌ها، آلومینیوم اراک هم قرار است دو بازیکن آفریقایی و کلمبیایی به لیست بازیکنان این فصل اضافه کند. ضمن اینکه گفته می‌شود استقلال، پرسپولیس و فولاد هم ممکن است به زودی از یک بازیکن خارجی رونمایی کنند.

به این ترتیب در فصل جدید شاهد تقابل تیم‌ها با حضوربازیکنان خارجی هستیم. قطعا این مساله اگر کیفیت و کارایی بازیکنان همان چیزی باشد که مسئولان تیم‌های عنوان می‌کنند باعث بالا رفتن جذابیت مسابقات خواهد شد اما نکته قابل توجه این دسته از یارگیری‌ها، قیمت و ارزش نقل‌وانتقالات بازیکنان جذب شده است.

این بازیکنان در رنج قیمتی ۲۰۰ هزار تا نهایتا ۵۰۰ هزار یورو قرار می‌گیرند. یعنی در گرانترین حالت حدود ۱۵میلیارد برای باشگاه‌ها هزینه دارند و با توجه به اینکه اکثرا قرارداشان با مدت زمانی بیش از یک سال بسته می‌شود، از نظر هزینه برای مدیران صرف بیشتری خواهد داشت. چرا که آن‌ها برای جذب بازیکنان داخلی با کیفیت متوسط رو به بالا، معمولا با قیمت پایه ۱۲ میلیارد مواجه می‌شوند. حتی نفراتی که در رتبه بازیکنان سرشناس و درجه بالای داخلی قرار می‌گیرند قیمت پایه ۲۰ میلیارد دارند و این مبلغ گاهی به ۳۰ میلیارد هم نزدیک می‌شود!

به این ترتیب با توجه به افزایش نامتعارف بازیکنان خارجی، مدیران باشگاه‌ها سعی می‌کنند برخی نیازهای تیمشان را با جذب بازیکنان خارجی با قیمت‌های به مراتب پایین تر نسبت به بازیکنان داخلی برطرف کنند تا در واقع به نوعی بالانس هزینه‌ها را در باشگاه تحت مدیریتشان داشته باشند.

افزایش قیمت نامتعارف بازیکنان داخلی موضوعی است که بارها اهالی فن،کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال کشورمان در مورد آن تذکر داده‌اند اما نبود یک بازوی اجرایی قوی سبب شده عقد قراردادها از کنترل مدیران باشگاه‌ها خارج شود. این اتفاق و ادامه این روند، علاوه بر مشکلات بسیاری که تاکنون برای تیم‌ها و باشگاه‌ها حتی درصدور مجوز حرفه‌ای و پنجره نقل و انتقالاتی به همراه داشته، قطعا عواقب سنگین و غیرقابل مهاری را برای فوتبال کشورمان در آینده خواهد داشت.

ضمن اینکه با افزایش بیشتر قیمت بازیکنان داخلی، قطعا رجوع مدیران حتی در لیگ‌های پایین تر به بازیکنان خارجی بیشتر خواهد شد. این مساله می‌تواند آسیبی جدی به کیفیت فوتبال و بازیکنان ایرانی بزند. یکی از عواقب این اتفاق کوچ دسته جمعی بازیکنان ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، خالی شدن فوتبال ایران از بازیکنان برجسته داخلی و همچنین افت کیفی این بازیکنان به سبب حضور در لیگ‌های عربی شود. به همین خاطر لازم است مسئولان وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تدبیری جدی برای کنترل قیمت‌ها بیندیشند.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =