آخرین اخبار

دلایل شکسته شدن رای ویلموتس در دادگاه CAS/ فدراسیون فوتبال مقصر صد درصد نبود

وکیل فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس دلایل شکسته رای این مربی بلژیکی را اعلام کرد.

اشتراک گذاری
05 مرداد 1401
کد مطلب : 2124

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، وثوق احمدی درمورد آخرین شرایط پرونده مارک ویلموتس اظهار داشت: چند ساعت قبل حکم پرونده ویلموتس در دیوان داوری ورزش به من ابلاغ شد. در حکمی که این دیوان صادر کرده حکم فیفا شکسته شده و ایراداتی که در پرونده توسط وکلای فدراسیون فوتبال که من یکی از آنها هستم و تیم حقوقی بسیار بزرگ و قوی از من حمایت می‌کردند مطرح شد‌،  مورد پذیرش قرار گرفت.

وی افزود: بخشی از میزان غرامتی که توسط فیفا صادر شده بود توسط دیوان داوری ورزش لغو شده و عدد باقی مانده برای پرداخت به ویلموتس سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو تعیین شده است.

وکیل فدراسیون فوتبال در این پرونده عنوان کرد: ویلموتس زمانی که قراردادش را با ایران منعقد کرد به مدت پنج ماه برای ما کار کرد‌. من در آن زمان هیچ مسئولیتی نداشتم اما وی  با ارسال چند نامه و با استناد به قوانین فیفا، قراردادش را به شکل یک جانبه فسخ کرد اما طبق توافق شفاهی با فدراسیون فوتبال با دریافت مبلغی مجدد به تمرینات تیم ملی بازگشت و در بازی با عراق روی نیمکت نشست.

وثوق احمدی تصریح کرد: زمانی که در فیفا به پرونده رسیدگی شد، اعلام کردند ویلموتس به این دلیل که حداقل دو ماه کار کرده و دستمزدش را دریافت نکرده و با وجود اخطار دریافت مبلغ خود باز هم از فدراسیون پولی نگرفته است، فسخش موجه تلقی می‌شود. به همین دلیل فیفا اعلام کرد او استحقاق دریافت تمام مبلغ را دارد. این مقرراتی است که در فیفا و مقراتی است که در سوییس وجود دارد. به صراحت در این مقررات قید شده اگر یک طرف قرارداد برخلاف طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، استحقاق دریافت تمام مبلغ را دارد. به تبعیت از قانون سوییس این قانون در فیفا و فوتبال وارد شده و اگر یک بازیکن و مربی حداقل دو ماه از دستمزد خود را دریافت نکند با یک اخطار ۱۵ روزه استحقاق دریافت تمام مبلغ برایش ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: این دریافت و برداشت فیفا بود و به همین دلیل دفاعیات ایران در فیفا مورد پذیرش قرار نگرفته بود اما با توجه به دفاعیاتی که در دیوان داوری ورزش مطرح شد، توانستیم این دیوان را قانع کنیم. به همین دلیل به صراحت در رای خود آورده هرچند براساس قانون و مقررات سوییس و فیفا در صورتی که یک مربی بدون دریافت پول قراردادش را فسخ کند، استحقاق دریافت کند مبلغ را دارد اما به چند جهت دیوان داوری ورزش با تایید تمام این مبلغ مخالف است و مبلغی را کم می‌کند.

وکیل فدراسیون فوتبال افزود: به چند دلیل خیلی واضح اشاره کرده است. ابتدا شرایط فوق العاده ای که از لحاظ تحریم‌های آمریکا بر سیستم های بانکی ایران پیش آمده به صراحت در رای قید کرده است. اعلام کرده فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را انجام داده بود تا بتواند دستمزد ویلموتس را باید جلوگیری از فسخ وی انجام داده بود اما این تلاش ها به جهت تحریم ها به نتیجه نرسیده بود.

وثوق احمدی عنوان کرد: یکی دیگر از استدلال‌های مورد پذیرش ما در این دیوان این بود که پس از فسخ قرارداد ویلموتس با ایران، هیچ قرارداد بعدی نبست و نه تنها هیچ جای دیگری نرفت بلکه در یک مصاحبه به زبان فرانسوی که آن را پیدا کردیم، به صراحت اشاره کرده بود با وجود دریافت چهار پیشنهاد از دو باشگاه و دو فدراسیون، هیچ احساسی نسبت به آنها ندارم و به این تیم‌ها نمی‌روم. تلفن من همچنان زنگ می‌خورد و می‌خواهم صبر کنم تا کل مبلغ قراردادم را از ایران بگیرم.

وی درخصوص مبلغ قرارداد ویلموتس، توضیح داد: کل مبلغ قرارداد هفت میلیون و ۷۷۵ هزار یورو و مدت آن سه سال و نیم بود. سال اول، دوم و سوم دو میلیون و ۲۲۵ هزار یورو و نیم سال پایانی یک میلیون و ۱۲۵ هزار یورو یعنی نصف. بدون احتساب این جریمه به خود ویلموتس حدود یک میلیون و هفتصد هزار یورو پرداخت شده بود.

وکیل فدراسیون فوتبال درمورد اینکه با توجه به دستمزدهای قبل و بعد از قرارداد ویلموتس به ایران، نمی‌توان وی را به این جهت که ما را فریب داده محکوم کرد، گفت: واقعیت این است براساس مقررات سوییس توافق طرفین محترم است و توافقاتی که در مورد مبلغ قرارداد صورت می گیرد قابل احترام بوده و ملاک رسیدگی خواهد بود.

وثوق احمدی درمورد اینکه آیا ممکن است قیمت واقعی ویلموتس در رای دادگاه عالی ورزش تاثیر گذاشته باشد، پاسخ داد: خیر زیرا مبنا توافق طرفین است. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که پس از اینکه ویلموتس را مستحق دریافت تمام مبلغ دانست این اتفاق در دیوان داوری ورزش افتاد که براساس همان مقررات سوییس او استحقاق دریافت تمام مبلغ را ندارد.

وی افزود: این به آن معنا است که فدراسیون فوتبال صد در صد مقصر نبوده و بخشی از این موضوع مربوط به دیرکرد در پرداخت هزینه بوده که در مورد آن هم به صراحت اعلام کرده ایران قصد پرداخت داشته اما به دلیل مسائل تحریم نتوانسته این کار را انجام بدهد. البته من درمورد قیمت و مبلغ مربی تخصصی ندارم.

وکیل فدراسیون فوتبال درمورد اینکه آیا این رای می‌تواند پیش از این هم جلو برود، گفت: از نظر مقررات سوییس در شرایط بسیار خاصی ظرف ۳۰ روز قابل فرجام خواهی در دیوان فدرال سوییس است که این مورد هم در شرایطی نادر و خلاف نظم سوییس اتفاق می‌افتد که بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد.

وثوق احمدی درباره اینکه در بین این همه پرونده خارجی در حوزه فوتبال آیا پرونده ای را سراغ دارد که رای به سود ایران صادر شده باشد، گفت: پرونده هایی بوده که رای به نفع ما صادر شده باشد امام تمام این موارد به این بازمی گردد که از روز اول باید یک مشاور و حقوقدان بین المللی کنار فدراسیون ها و باشگاه ها باشد تا بتواند راهنمایی کند.

وی در گفت و گو با شبکه خبر عنوان کرد: ویلموتس به پرداخت نصف هزینه دادرسی در حق فدراسیون فوتبال ایران هم محکوم شده است.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 15 =