آخرین اخبار

یک آمار عجیب دیگر از کهگیلویه و بویراحمد/نسخه‌هایی که جا برای نوشتن دارو ندارد؟!

آمارهای خوب و بد را که کنار هم می‌گذاریم استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های همواره اول و آخر در برخی شاخص های منفی و مثبت قرار دارد.

اشتراک گذاری
25 تیر 1401
کد مطلب : 1862

به گزارش توازن و به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج؛ هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کوچک کشور به شمار می رود که از حیث جمعیت و وسعت نسبت به سایر استانها وسعتی محدود تر و جمعیتی کمتر دارد اما در همین استان گاه آمارهایی وجود دارد که استانهای بزرگ با جمعیت های چند میلیون نفری را پشت سر می‌گذارد.

استانی که در نرخ تورم رتبه اول کشور را دارد استانی که در نرخ بیکاری رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده استانی کمترین میزان واحدهای صنعتی کشور را در خود دارد.

البته استان کهگیلویه و بویراحمد با این جمعیت کم و وسعت محدود آمارهای خیره‌ کننده‌ای در ظرفیت‌ها و استعدادها داشته به نحوی که ۱۱ درصد روان آب‌های کشور از این استان سرچشمه می‌گیرد، ۲۵ درصد نفت و گاز ایران در زیر زمین کهگیلویه و بویراحمد است، ۲۵ درصد گیاهان دارویی در کوه های استان کهگیلویه و بویراحمد پراکنده شده است.

آمارهای خوب و بد را که کنار هم می‌گذاریم استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های همواره اول و آخر در برخی شاخص های منفی و مثبت قرار دارد.

اما یکی دیگر از شاخص های استان در موضوع درمان و استفاده بی‌جا و نابجا از دارو و اصرار به پزشکان برای تجویز اضافی دارو در نسخه‌های درمانی است.

در همین خصوص کیان دهراب پور مدیرکل بیمه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: یکی از شاخص های استان در درمان میزان بالای اقلام دارویی نسخه‌هاست که به ازای هر نسخه چهار قلم دارو بوده و در کشور به ازای هر نسخه ۳.۳ قلم است و جز چند استان در کشور هستیم که بیشترین مصرف دارویی را به خود اختصاص داده ایم.

به گزارش فارس؛ علاوه بر اینکه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد اصرار زیادی به تجویز بیش از حد دارو در نسخه‌های درمانی خود دارند از سوی دیگر خود درمانی نیز در این استان به وفور دیده می شود و مراجعه بیش از حد مردم به داروخانه ها برای تجویز داروهای بدون نسخه به وفور دیده می شود که شاید یکی از دلایل ابتلا به بیماری‌های مختلف و مراجعه بی حد و حصر به پزشکان در خود استان و در شهر‌ها و استان های دیگر مثل شیراز، همین استفاده نامربوط و نادرست از داروها باشد.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یک =