آخرین اخبار

مبتلا شدن بیش از ۴ درصد از جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد به آفت پروانه برگ‌خوار سفید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۴ درصد از جنگل‌های استان دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید شد.

اشتراک گذاری
23 تیر 1401
کد مطلب : 1814

به گزارش توازن و به نقل از خبرگزاری فارس از گچساران سعید جاوید بخت در کارگاه آموزشی مبارزه با آفت پروانه برگخوار سفید در شهر بوستان اظهار کرد: بیش از چهار درصد از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد تاکنون  دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید شده است.

وی افزود: تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پی در پی و نفوذ ریزگردها موجب شیوع آفت پروانه برگخوار بلوط و خشکیدگی درختان جنگلی شده است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: استفاده از سوم در زراعت یا باغداری این استان نخستین عامل طغیان پروانه برگخوار بلوط در جنگل های استان است. 

جاوید بخت عنوان کرد: سمومی که برای از بین بردن آفت محصولات زراعی  استفاده می شود در خشکیدگی درختان بلوط تاثیر بسزایی دارد.

وی گفت: بیش از ۸۷۶ هزار هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۸۰ درصد آنها را جنگل های بلوط تشکیل می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمدبا اشاره به اینکه بیش از ۵۶ درصد از وسعت استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگل تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: سرانه جنگل های کهگیلویه و بویراحمد ۱.۲۵ هکتار است که بیشترین سرانه این سرمایه خدادادی را در کشور داراست.

جاوید بخت بیان کرد: سطح مراتع و جنگل های شهرستان باشت ۱۰۶ هزار هکتار می باشد که از این میزان ۷۸ هزار هکتاری جنگل است.

وی با اشاره به اینکه ۷۴ درصد از سطح جنگل های باشت را بلوط تشکیل می دهد، افزود: ۲۲ درصد از جنگل های باشت به آفت پروانه برگ خوار سفید مبتلا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمدادامه داد: مبارزه با  آفت پروانه برگ خوار سفید مهمترین دغدغه مسئولان کشور و استانی است.

جاوید بخت اضافه کرد: سال گذشته مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید در سطح ۸ هزار هکتار از جنگل های باشت انجام شد.

وی گفت: استفاده از تله ها نوری یکی از روش های مبارزه با آفت پروانه برگخوار سفید است و استفاده از سموم شیمیایی در مناطق جنگلی برای حفاظت از این زیست بوم امکان پذیر نیست و به همین دلیل کنترل آفت سخت شده است.

جاوید بخت با بیان اینکه بر اثر آفت پروانه برگخوار سفید تنها سبزینه بلوط از بین می‌رود افزود: زمانی که آفت به شکل پروانه درآمد، درخت مجدد می‌تواند خود را بازسازی کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:  این آفت سبب خشکی قسمت سبز درخت می‌شود و کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی‌درپی یکی از دلایل اصلی بروز و گسترش این آفت است که در صورت عدم کنترل آسیب جدی به جنگل می‌زند.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =