آخرین اخبار

نرخ بیکاری صعودی شد /وضعیت نگران کننده اشتغال

نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور در بهار امسال ۱۰.۱ درصد به ثبت رسیده است، این در حالیست که در بهار ۱۴۰۰ این نرخ ۹.۶ درصد بوده است.

اشتراک گذاری
21 تیر 1401
کد مطلب : 1778

به گزارش اقتصادنیوز، بنا به آخرین آمار منتشر شده از مرکز آمار، نرخ بیکاری بهار امسال با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به بهار سال گذشته به ۹.۲ درصد رسیده است. بررسی ها نشان می دهد جمعیت بیکار مناطق شهری در بهار امسال کاهش محسوس و قبل توجهی داشته است، به گونه ای که به جمعیت آن بالغ بر ۱۱۸ هزار نفر افزوده شده است که باعث می شود وضعیت اشتغال در مناطق شهری کشور آنچنان مساعد نباشد.

همچنین بررس ها نشان می دهد نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق روستایی ایران به شکل قابل توجهی کاسته شده است. در این گزارش به شاخص های اشتغال در مناطق شهری و روستایی کشور در بهار امسال در مقایسه با بهار ۱۴۰۰ پرداخته شده است.

نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی

بنا به گزارش اکوایران، به جمعیت حاضر در سن کار که مایل به کار کردن هستند یا به عبارت دقیق تر در چند هفته گذشته جویای شغل بوده اند نسبت به کل جمعیت کار، نرخ مشارکت اقتصادی اقتصادی می گویند، افراد حاضر در این جمعیت می توانند بیکار یا شاغل باشند، مهم تمایل به کار کردن است.

به نسبتی از جمعیت فعال اقتصادی که نتوانسته اند شغلی پیدا کنند، نرخ بیکاری گفته می شود. پس بر این اساس نرخ بیکاری بر مبنای کل جمعیت بیکار محاسبه نمی شود، بلکه کسانی که جویای یافتن شغل هستند مورد محاسبه قرار می گیرند.

به عنوان مثال کسی که یکسال پیش دنبال شغل بوده ولی به علت نا امیدی از یافتن شغل، دیگر دنبال آن نیست، جز جمعیت بیکار محسوب نمی شود و در نرخ بیکاری نیز گنجانده نمی شود. نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی ار مهم ترین شاخص ها در اقتصاد کلان محسوب می شوند که بررسی روند آن ها می توان اطلاعات ارزشمندی را از سایر متغیر های اقتصادی نیز به ما دهد.

نرخ بیکاری بالا رفت

نرخ بیکاری در بهار امسال ۹.۲ درصد برآورد شده است، به عبارت دیگر در بهار امسال حدود ۹ درصد از کسانی که متقاضی کار بوده اند نتوانسته شغلی پیدا کنند. این در حالیست که نرخ بیکاری در بهار سال ۱۴۰۰ حدود ۸.۸ درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد جمعیت بیکار کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته حدود ۱۰۸ هزار نفر افزایش یافته است.

افزایش نرخ بیکاری در حالی رخ داده است که نرخ مشارکت اقتصادی نیز در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است، نرخ مشارکت از ۴۱.۴ به ۴۰.۹ درصد رسیده است. به بیان ساده تر نسبتی از جمعیت حاضر در سن کار که متقاضی و مایل به کار کردن هستن در بهار امسال کاهش یافته است. در اقتصاد کلان هر زمان که کاهش نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش نرخ بیکاری با هم رخ دهد، به یقین می توان گفت که وضعیت بازار کار کاهش یافته است.

وضعیت قرمز اشتغال در مناطق شهری

نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور در بهار امسال ۱۰.۱ درصد به ثبت رسیده است، این در حالیست که در بهار ۱۴۰۰ این نرخ ۹.۶ درصد بوده است. بر این اساس جمعیت بیکار کشور از یک میلیون و ۸۷۵ هزار نفر به یک میلیون ۹۹۴ هزار نفر رسیده است. نکته جالب اینجاست که جمعیت بیکار شده در شهرهای کشور از جمعیت بیکار شده در کل کشور بیشتر است، بنابراین قسمتی از بار بیکاری شهر ها به دوش روستا افتاده است در غیر اینصورت یقینا نرخ بیکاری از نرخ بیکاری کنونی بالاتر به ثبت می رسید.

نرخ مشارکت اقتصادی نیز در مناطق شهری کشور از ۴۰.۴ درصد در بهار سال گذشته به ۴۰.۱ درصد در بهار سال جاری رسیده است. به بیان دیگر حدود ۴۰ درصد از جمعیت شهرنشین که در سن کار قرار دارند، متقاضی و مایل به کار کردن هستند. همچنین آمارها نشان می دهد سهم اشتغال از کل جمعیت کار در مناطق شهری نیز در بهار ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل نیم درصد کاهش یافته است.

بهبود اشتغال در روستا

نرخ بیکاری در مناطق روستایی کشور در بهار سال جاری ۶.۴ درصد به ثبت رسیده است، بررسی ها نشان می دهد نرخ بیکاری در این مناطق نسبت به بهار سال گذشته هیچ گونه تغییری نکرده است. علی رغم اینکه بیکاری افزایش یا کاهشی نداشته است، اما از تعداد بیکاران این بخش نسبت به بهار ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۱ هزار نفر کاسته شده است.

از سویی دیگر جمعیت شاغل در روستا ها نیز در تعداد بالایی کاهش را تجربه کرده، دلیل اینکه با وجود کاهش تعداد شاغلین در روستا نرخ بیکاری در این مناطق تغییر نکرده است، کاهش شدید در نرخ مشارکت روستا ها است. بر اساس آمار نرخ مشارکت اقتصادی در روستا ها از ۴۴.۵ به ۴۳.۵ درصد رسیده است، که نسبت به کاهش این نرخ در کل کشور، به میزان قابل توجه تری کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 14 =