آخرین اخبار

ماجرای بازداشت دیپلمات‌های اروپایی در ایران چیست؟/ اولین اعلام حضور اطلاعات سپاه پس از تغییر و تحولات جدید

منابع ایرانی مدعی بازداشت معاون سفیر انگلستان به اتهام نمونه‌برداری از خاک ایران و جاسوسی برای اسرائیل هستند اما انگلستان می‌گوید گیلز ویتاکر که به عنوان فرد بازداشتی معرفی شده، هفت ماه پیش ماموریتش پایان یافته و ایران را ترک کرده است!

اشتراک گذاری
21 تیر 1401
کد مطلب : 1770

بازداشت دیپلمات‌های انگلستانی

رویداد۲۴ سازمان اطلاعات سپاه این هفته از بازداشت تعدادی دیپلمات‌های اروپایی خبر داده است. ظاهرا چارلز ویتاکر معاون سفیر بریتانیا در تهران و همسر وابسته فرهنگی سفارت اتریش در تهران و همچنین یک عضو سفارتخانه لهستان بازداشت شده است.

در گزارش تلویزیونی که در این رابطه منتشر شد، شخصی به نام ولژاک با عنوان رئیس دانشکده میکروبیولوژی دانشگاه کوپرنیک لهستان که مرتبط با اسرائیل معرفی شد، نیز جزو بازداشتی‌ها اعلام شده است.

این اولین اعلام حضور سازمان اطلاعات سپاه پس از تغییر و تحولات اخیر و برکناری حسین طائب و انتصاب سردار محمد کاظمی بود.  به زعم ایران، رژیم صهیونیستی برای جاسوسی خود در خاک ایران از سفارتخانه کشورهای مختلف استفاده می‌کند و آنها به جای انجام فعالیت‌های حوزه خود در پس جمع‌آوری اطلاعات برای دشمن هستند.

اگرچه این خبر به قطعیت از سوی ایران منتشر شد، اما اخبار ضد و نقیضی از سوی رسانه‌های نزدیک به منابع امنیتی و نیز سفارت و دولت بریتانیا در تهران در این باره منتشر شده است.

در ایران دلیل بازداشت این افراد، اقدامات جاسوسی و نمونه‌برداری از خاک منطقه ممنوع نظامی در مناطق کویری مرکز ایران که محل انجام تست‌های موشکی نیرو‌های مسلح بوده، عنوان شده است. این در حالی است که دولت بریتانیا در بیانیه‌ای که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، بازداشت هیچ یک از شهروندان این کشور را در ایران به دلیل آنچه از سوی مقامات امنیتی ایران جاسوسی عنوان شده، تایید نکرده است.


بیشتر بخوانید: استانداردهای دوگانه امنیتی/ آزادی نازنین زاغری چه شباهت‌هایی با جیسون رضاییان داشت؟


بازداشت دیپلمات‌ انگلستانی

روابط ایران و انگلستان

همچنین سیمون شرکلیف سفیر بریتانیا در تهران نیز در توئیتی نوشته گیلز ویتاکر معاون وی سال گذشته در پی پایان ماموریت خود از ایران خارج شده است. به این ترتیب خبر بازداشت با تناقض‌های زیادی روبرو شده است.

بازداشت دیپلمات‌ انگلستانی

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی این توضیح را داده که «معاون سفیر انگلیس در ایران به عنوان گردشگر همراه با خانواده به کویر شهداد رفته و در این منطقه در حال نمونه‌برداری از خاک منطقه بوده است که در ادامه این فرد بعد از عذرخواهی از کشور اخراج خواهد شد.»

این خبر نیز تناقض‌های زیادی داشت و واکنش متفاوتی را به همراه داشت؛ چنانچه برخی می‌گفتند چه نیازی است که اساسا معاون سفیر یک کشور برای نمونه‌برداری از خاک خودش عازم کویر بشود و اینگونه خود را در خطر بیندازد. با مقداری پول به راحتی می‌شد خاک را توسط فرد دیگری تهیه کند.

به گزارش رویداد۲۴ اتریش تا کنون بیانیه‌ای نداده اما لهستان در خبری اعلام کرده که ماجرا مربوط به حدود ده ما پیش است و ارتباطی به الان ندارد. سازمان اطلاعات سپاه نیز اطلاعات بیشتری در این زمینه نداده است.

نکته عجیب ماجرا این است که درست پس از انتشار این خبر در صداوسیما، لندن مدعی شده که چندماه قبل، نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا محموله‌های قاچاق شامل موشک‌های ایرانی را توقیف کرده است. حتی تصاویری از این موشک‌ها هم منتشر شده اما واقعا مشخص نیست این موشک‌ها متعلق به ایران است یا خیر.

توقیف موشک های ایران توسط انگلستان

از سوی دیگر این خبر در حالی منتشر می‌شود که به تازگی مذاکرات دوحه بدون نتیجه پایان یافته و جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های اروپایی امیدوار به برگزاری دور جدیدی از مذاکرات بعد از سفر منطقه‌ای جو بایدن به خاورمیانه هستند. ضمن اینکه امروز به دلیل تبعات نبرد در اوکراین و بحران امنیتی و اقتصادی اروپا، کشور‌های اروپایی بیش از هر یک از اطراف مذاکرات نیازمند موفقیت این مذاکرات هستند.

با توجه به اطلاعات محدودی که از سوی سازمان اطلاعات سپاه و رسانه‌های نزدیک به منابع امنیتی در این زمینه منتشر شده و واکنش دولت‌های اروپایی و عدم پر رنگ شدن این مسئله در رسانه‌های خارجی هنوز مشخص نیست دقیقا چه اتفاقی رخ داده اما این نخستین بار نیست که افرادی نزدیک به سفارت انگلستان در ایران بازداشت می‌شوند. نازنین زاغری و انوشه آشوری از نمونه همین بازداشتی‌ها هستند و این بار بازداشت وابستگان به سفارت بریتانیا به معاون سفیر رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =