آخرین اخبار

سفر محرمانه مقام‌های نظامی اسرائیل به قطر/ پای ائتلاف نظامی برای مقابله با ایران در میان است؟

مقامات فعلی و سابق ایالات متحده و کشور‌های حوزه خلیج فارس به میدل ایست آی گفتند، تعدادی از مقامات نظامی اسرائیل به صورت محرمانه به قطر اعزام شده اند. این اقدام به عنوان بخشی از یک بازتنظیم ساختار امنیتی است که به موجب آن اسرائیل به عنوان بخشی از منطقه تحت پوشش ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
19 تیر 1401
کد مطلب : 1722

سفر محرمانه مقام‌های نظامی اسرائیل به قطر / پای ائتلاف نظامی برای مقابله با ایران در میان است؟
رویداد۲۴ مقامات فعلی و سابق ایالات متحده و کشور‌های حوزه خلیج فارس به میدل ایست آی گفتند، تعدادی از مقامات نظامی اسرائیل به صورت محرمانه به قطر اعزام شده اند. این اقدام به عنوان بخشی از یک بازتنظیم ساختار امنیتی است که به موجب آن اسرائیل به عنوان بخشی از منطقه تحت پوشش ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، میدل ایست آی در ادامه این مطلب نوشته است: این منابع گفتند که حداقل یکی از مکان‌هایی که این مقامات اسرائیلی در آنجا حضور یافته اند، پایگاه هوایی “العدید”، مقر عملیات سنتکام در قطر است.

اسرائیل سال گذشته به عنوان بخشی از منطقه تحت پوشش سنتکام پذیرفته شد. این اقدام بر اساس توافقات عادی سازی سال ۲۰۲۰ بحرین و امارات متحده عربی با اسرائیل انجام شد. مراکش و سودان نیز پس از توافق بحرین و امارات، خیلی زود روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

یکی از مقامات یکی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به شرط ناشناس ماندن درباره این موضوع حساس با میدل ایست آی صحبت کرد، وی نگفت چه تعداد پرسنل اسرائیلی در حال حاضر در این کشور هستند.

اسرائیل و قطر به عنوان دو متحد کلیدی ایالات متحده، با وجود اینکه روابط رسمی ندارند، اما ارتباط خود را حفظ کرده اند. این مقام عربی گفت: گفتگو‌هایی بین طرفین وجود دارد و گفت و گوی خوبی است.


با این حال، افشای سفر مقامات نظامی اسرائیل به قطر، که قبلاً در جای دیگری گزارش نشده بود، نشان می‌دهد که چگونه روابط از مسائل سنتی همانند فلسطین فراتر می‌رود، به ویژه اینکه ایالات متحده برای تقویت همکاری امنیتی بین شرکای عرب خود و اسرائیل تلاش می‌کند.

کلارک کوپر، دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی-نظامی، و عضو فعلی اندیشکده شورای آتلانتیک به میدل ایست آی گفت: «توافق ابراهیم و همچنین گنجاندن اسرائیل تحت پوشش سنتکام، همه پایتخت‌های عربی را وادار می‌کند تا روابط خود با اسرائیل را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.»

وی افزود: “موضوع ائتلاف نظامی برای مقابله با تهدیدات مشترکی مانند ایران که در حال حاضر مطرح است، نمونه‌ای واقعی از این ارزیابی مجدد است. “

گزارش‌ها حاکی از آن است که در ماه مارس، مقامات نظامی قطر همراه با مقامات عربستان سعودی، امارات، مصر و اردن با همتایان آمریکایی و اسرائیلی خود در شهر تفریحی شرم الشیخ مصر برای بحث در مورد طرحی برای دفاع موشکی مشترک، نشستی برگزار کردند.

این دیدار در حالی برگزار شد که به دلیل توقف مذاکرات احیای برجام، تنش‌ها با ایران افزایش یافته بود.

برخلاف سایر کشور‌های خلیج فارس، قطر از بازگشت ایران و آمریکا به برجام حمایت می‌کند. قطر بزرگترین میدان گاز طبیعی جهان را با ایران مشترک است. رهبر آن، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، در ماه مه به جمهوری اسلامی سفر کرد تا مذاکرات متوقف شده را مجددا استارت بزند؛ و در ماه گذشته، آمریکا و تهران مذاکرات غیرمستقیمی را در دوحه با هدف احیای این توافق انجام دادند.

اما به گفته تحلیلگران، موقعیت جغرافیایی قطر باعث شده در برابر هر گونه تشدید تنش در منطقه آسیب پذیر باشد. آنا جاکوبز، تحلیلگر ارشد حوزه خلیج فارس در “گروه بین‌المللی بحران”، گفت: “قطری‌ها، مانند سایر کشور‌های کوچک‌تر بین عربستان سعودی و ایران، آماده بررسی همکاری امنیتی بیشتر با دیگر بازیگران، همانند ترکیه و اسرائیل هستند. “

سنتکام در پاسخ به سوالی درباره استقرار مقامات نظامی اسرائیل در پایگاه‌های آمریکایی در قطر، میدل ایست آی را به ارتش اسرائیل ارجاع داد و ارتش اسرائیل نیز از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرد.

سرهنگ دوم دیو ایستبرن، سخنگوی سنتکام، در پاسخی کتبی به میدل ایست آی گفت: “کاهش تنش‌ها بین اسرائیل و همسایگان عربش پس از توافق ابراهیم، فرصتی استراتژیک برای ایالات متحده فراهم کرده است تا شرکای اصلی خود از جمله اسرائیل را در برابر تهدید‌های مشترک در خاورمیانه، همسو کند. “

قطر، کشوری غنی از گاز با ۲.۸ میلیون نفر جمعیت که تنها ۳۰۰ هزار نفر از آن‌ها اتباع قطر هستند، روابط پیچیده‌ای با اسرائیل داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 1 =