آخرین اخبار

رئیس کمیسیون صنایع مجلس: ۶۵ درصد قوانین مربوط به تولید اجرا نمی‌شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تنها ۳۵ درصد قوانین مربوط به تولید اجرایی می‌شود.

اشتراک گذاری
16 تیر 1401
کد مطلب : 1653

به گزارش توازن و به نقل از خبرگزاری فارس از یاسوج، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در در نشست فعالان اقتصادی اظهار کرد: یکی از مشکلات کمیسیون صنایع و معادن نبود سند توسعه صنعتی است که باعث می‌شود چشم انداز و نقشه راه واحدی برای توسعه نداشته باشیم.

وی افزود: این سند با همکاری دولت و مجلس تا پایان تابستان آماده می‌شود و پس از آن بهتر می‌توان در زمینه توسعه صنعتی قوانین را اصلاح یا تصویب کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مشکلات حوزه صنعت و معدن تعداد زیاد قوانین است که بخش عمده آنها نیز اجرا نمی شوند، ضمن اینکه ۶۵ درصد قوانین مربوط به تولید اجرایی نشد.

طاهری عنوان کرد: یکی از برنامه‌های مجلس نسخ بخش زیادی از این قوانین بیهوده با یک قانون است که جلوی سوء استفاده را بگیرد.

وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت سیمان گفت: افزایش قیمت سیمان در سال گذشته به دلیل قطعی گسترده برق بود که خوشبختانه این روند را در سال جاری کمتر شاهد بودیم و قیمت سیمان کاهش خواهد داشت.

جبار کیانی‌پور رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در ادامه اظهار کرد: برخی قوانین که در دهه‌های گذشته برای استفاده عادلانه از منابع ملی تدوین شده بود در حال حاضر کارایی لازم را ندارند و به مانعی برای توسعه استان تبدیل شده است.

وی گفت: یکی از قوانین که به مانعی برای رونق کسب و کارها و تولید و تجارت تبدیل شده قوانین مربوط به صدور مجوز کسب و کار  است، در هر جایی که یک واحد صنعتی یا معدنی باید مستقر شود مجوزهای سخت‌گیرانه منابع طبیعی، امور آب، امور عشایر، محیط زیست و غیره لازم است که گذشتن از هر یک از این استعلام‌ها ماه‌ها طول می‌کشد و در بسیاری از موارد جلوی تولید را می‌گیرد.
 

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج بیان کرد: برای دریافت مجوز ساخت یک واحد صنعتی یک سال و نیم و عبور از ۵۰ تا ۷۰ مانع قانونی و بخشنامه‌ای لازم است.

کیانی با بیان اینکه چگونه موانع صادرات را برداریم، اضافه کرد: کهگیلویه و بویراحمد با همه مواهب با سایر استان‌های کشور فاصله زیادی دارند و این فاصله به‌رغم همه تلاش‌ها نظام هنوز کاهش نیافته است.

وی با بیان اینکه توازن منطقه‌ای شکل نمی‌گیرد مگر اینکه قوانین ظرفیت و امکانات بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم، یادآور شد:  فقر و متکی بودن به نهادهای حمایتی شایسته مردمی که ۲۵ درصد انرژی، ۱۰ درصد آب و بخش و جنگل‌های فراوانی دارد،  نیست.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه استفاده از ظرفیت شهرک‌های صنعتی به طور ویژه دیده شود، عنوان کرد: نباید هر  روز شاهد افزایش نرخ زمین‌ها در شهرک‌های صنعتی باشیم، ضمن اینکه نمی‌توانیم از ظرفیت سرمایه‌گذار خارجی استفاده کنیم.

کیانی با بیان اینکه تا نمایشگاه بین‌المللی ایجاد نشود تجارت خارجی در این‌استان رونق نمی‌گیرد، اعلام کرد: ایجاد این نمایشگاه بستگی به تملک اراضی ملی دارد.
 

انتهای پیام/۸۲۰۲۴/س



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − سه =