آخرین اخبار

ترورهای مشکوک کارکنان هوافضای سپاه/ چه زمانی وقت انتقام سخت است؟

سریال مرگ‌های مشکوک مرتبط با برنامه فضایی ایران را باید در ابعاد وسیع‌تر در قالب عملیات‌های موفق اسرائیل درخاک ایران مورد بررسی قرار داد. ایران پاسخ خود به اقدامات اسرائیل را اعلام نکرده است، اما سرلشکر عزیزجعفری گفته عملیات زیادی انجام شده اما به خاطر مظلومیت نمی‌توانیم بگوییم.

اشتراک گذاری
05 تیر 1401
کد مطلب : 1403

تروهای اسرائیل در ایران

رویداد۲۴ این هفته رسانه‌های دولتی و نزدیک به نهاد‌های نظامی از «شهادت» یکی از کارکنان وزارت دفاع خبر دادند. خبرگزاری دولت، ایرنا نوشته روز یکشنبه «محمد عبدوس از کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به «خیل عظیم شهیدان» ملحق شد.» خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه هم این خبر را تایید کرده و نوشت عبدوس از کارکنان هوافضای سمنان بوده که «حین انجام ماموریت» به شهادت رسیده است.

جزییات نحوه مرگ عبدوس منتشر نشده، اما به کار بردن واژه شهادت در حین ماموریت به این معناست که او به مرگ طبیعی دچار نشده و مورد سوء قصد قرار گرفته است. روز گذشته روابط عمومی «سپاه روح‌الله» استان مرکزی هم با صدور اطلاعیه‌ای مرگ یک عضو دیگر یگان هوافضا به نام علی کمانی «بر اثر سانحه رانندگی» خبر داده بود. با این وجود در اطلاعیه سپاه روح الله استان مرکزی هم از واژه «شهید» برای علی کمانی استفاده شده است.

رسانه اسرائیلی اورشلیم پست روز دوشنبه ۲۳ خرداد در گزارشی مدعی شده این دو عضو هوافضای سپاه پاسداران ایران در زمینه ساخت پهپاد‌ها فعالیت می‌کردند.

ترورهای اسرائیل در ایران

در یک ماه گذشته، دو تن از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه هم جانشان را از دست دادند. حسن صیاد خدایی مقابل منزل خود در خیابان مجاهدین اسلام تهران توسط دو موتور سوار ترور شد. برخی رسانه‌ها مدعی شدند علی اسماعیل‌زاده دیگر فرمانده سپاه قدس هم مورد سوءقصد قرار گرفته، اما رسانه‌های رسمی ایران گزارش‌ها درباره اسماعیل زاده را تایید نکرده‌اند. ایرنا گفته علت جان باختن علی اسماعیل‌زاده در دست بررسی است.

در هفته‌های اخیر درگذشت فردی به نام «ایوب انتظاری» که به تایید خبرگزاری فارس دارای مدرک هوافضا از دانشگاه شریف و کارمند یک شرکت صنعتی در یزد بوده هم خبرساز شد. استاندار یزد در ساعات اولیه اعلام خبر مرگ انتظاری از او به عنوان «شهید» یاد کرد اما ساعاتی بعد خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، شهید خطاب کردن انتظاری را «خطای سهوی» خواند که باید در متن لوح تقدیر استانداری به خانواده انتظاری، اصلاح شود. دادگستری یزد او را تنها «شاغل در شرکت صنعتی» عنوان کرد و هشدار داد که با عوامل «مشکوک» خواندن مرگ انتظاری برخورد می‌کند.


بیشتر بخوانید: سریال ترور‌های موساد در تهران تا کی ادامه خواهد داشت؟


هفته گذشته رسانه‌های اسرائیلی مدعی یک ترور دیگر در خاک ایران هم شدند. نشریه وای‌نت اسرائیل از ترور فردی به نام کامران ملاپور از کارشناسان هسته‌ای سایت نطنز خبر داد و مدعی شد مرگ این کارشناس هسته‌ای مشکوک بوده است. مقامات و رسانه‌های رسمی ایران به خبر‌ها درباره درگذشت ملاپور هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

چند هفته قبل در جریان حمله پهپادی به سایت نظامی پارچین یک مهندس جوان به نام احسان قدبیگی و یک نفر دیگر که نامش فاش نشده به شهادت رسیدند. نشریه اسرائیلی «وای‌نت» در گزارشی به وجود ارتباط بین مرگ‌های مشکوک چهره‌های نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی در هفته‌ها و سال‌های اخیر و انفجار‌های متعدد در سایت‌های نظامی و هسته‌ای شامل نطنز پرداخته است.

هاآرتص در مطلبی به قلم یوسی ملمان نوشت: «سلسله ترور‌ها و حملات اخیر در ایران به این واقعیت اشاره دارد که اسرائیل استراتژی جدیدی برای هرج و مرج در پیش گرفته است. با قرض واژه‌ای از دنیای فوتبال، این رویکرد را می‌توان «Yallah, balagan» یا «بیایید به‌هم بریزیم» نامید. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که یک تیم متوجه می‌شود که در شرف شکست است و تصمیم می‌گیرد توپ را به دور زمین بازی بفرستد به این امید که هرج و مرج به وجود بیاید و گرد مولر ظاهر شود که به طور اتفاقی از فاصله دور یک گل به ثمر برساند.»

این استراتژی توسط دیوید بارنیا، رئیس موساد، که دقیقاً یک سال پیش در این ماه سمت خود را بر عهده گرفت، تدوین شد. این طرح توسط آویو کوچاوی، رئیس ستاد، حمایت و توسط نخست وزیر نفتالی بنت و کابینه تایید شده است.

خود بنت در ماه اوت سیاست جدید را به عنوان «مرگ با هزار چاقو» توصیف کرد، رویه‌ای که از دوران امپراتوری چین سرچشمه می‌گیرد و به معنای مرگ با شکنجه آهسته است.

عملیات‌های اسرائیل در خاک ایران در دو سال اخیر سرعت و شدت قابل توجهی پیدا کرده است. ترور محسن فخری زاده در آبسرد دماوند، عملیات‌های مخرب در نطنز که نابودی بخش مهمی از سانتریفیوژ‌های پیشرفته ایران منجر شد، کشته شدن نفر دوم القاعده در خیابان پاسداران و حملات پهپادی به پارچین و پایگاه پهپادی کرمانشاه تنها بخشی از این عملیات‌ها در دو سال گذشته است.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل اخیرا از تغییر سیاست این رژیم در قبال ایران خبر داده و به هفته‌نامه بریتانیایی «اکونومیست» مدعی شده که «ما دکترین اختاپوس را به اجرا گذاشته‌ایم و دیگر با شاخک‌ها و گروه‌های نیابتی ایران بازی نمی‌کنیم.»

ایران همواره وعده «انتقام سخت» داده، اما عمل «صبر استراتژیک» در پیش گرفته است. البته جمهوری اسلامی در برخی موارد اقدامات تقابلی کرده که عمدتا محدود و حساب شده بوده است. البته سرلشکر عزیز حعفری فرمانده پیشین سپاه گفته ایران عملیات مختلفی را اجرا کرده است اما نمی‌تواند بگوید: «رژیم صهیونیستی و مسئولان آن بهتر می‌دانند تاکنون چه ضرباتی از جمهوری اسلامی خورده‌اند و حتی بعضی از آن‌ها هنوز استمرار دارد و در حال ضربه خوردن از این ناحیه هستند. این‌ها ضرباتی است که در منطقه و در کشور‌های مختلف، مقاومت اسلامی در منطقه و در کشور‌های مختلف و حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی به آن‌ها وارد کرده است. منتها این از مظلومیت جمهوری اسلامی است که نمی‌تواند خیلی از این ضربه‌هایی که به این رژیم وارد می‌کند را بیان کند، اسم بیاورد و شرح دهد؛ لذا در این اقدامات چراغ خاموش بودن و محرمانه بودن آن را اکثرا حفظ می‌کند.»

در مورد ترور صیاد خدایی فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد ایران «انتقام» صیاد خدایی را می‌گیرد. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران هم وعده داد که ایران قطعا انتقام خون شهید صیاد خدایی را خواهد گرفت. چند روز بعد برخی منابع نزدیک به ایران از حمله پهپادی به چند خودرو در بزرگراه اصلی شهر اربیل عراق خبر دادند و اعلام کردند فرمانده جوخه ترور موساد در این حمله کشته شده است.

بر اساس گزارش‌های اقلیم کردستان عراق در این حادثه سه نفر مجروح و چندین خودرو آسیب دیدند و خبری از مرگ هیچ سرنشینی نبود. پیش از آن هم نیرو‌های مسلح ایران ویلایی در اربیل رامورد هدف قرار داده بودند که ظاهرا واکنشی به حمله پهپادی به پایگاه کرمانشاه بود.

محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور به تازگی در اظهارنظری گفته «ای کاش اسراییل بهانه‌ای به دست ما بدهد تا ما او را از روی زمین محو کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 4 =