آخرین اخبار

عزم مسئولان دنا در رفع مشکلات بزرگترین تعاونی تولیدی کشور/ در نشست ستاد تسهیل چه گذشت؟

در نشستی با حضور مسئولان و به ریاست فرماندار مشکلات کارخانه آب معدنی دنا یا همان بزرگترین تعاونی تولیدی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

اشتراک گذاری
02 تیر 1401
کد مطلب : 1342

به گزارش توازن و به نقل از خبرگزاری فارس از سی‌سخت، جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع موجود پیش روی کارخانه آب معدنی با حضور فرماندار دنا، نماینده دادستان دنا، اداره برق،آب منطقه ای جهادکشاورزی تامین اجتماعی، شورای شهر سی سخت، اداره کار، راهداری و حمل ونقل جاده ای و مدیر عامل کارخانه آب معدنی برگزار گردید.

زابلی مدیرعامل کارخانه آب معدنی مردمی سی سخت گفت: موانع مشکلات و درخواست های این تعاونی بزرگ با دید کاملأ مثبت مورد بررسی کارشناسی و تبادل نظر قرار گرفت از جمله  پیگیری و اعمال معافیت های بیمه ای برای تعاونی ها تخصیص مشوق ها و کمک های حوزه تعاون، درخواست روشنایی مسیر دسترسی با توجه به هم مسیری با عبور انبوه گردشگران، کمک تجهیزاتی جهاد کشاورزی جهت پوشش کم آبی ها در بخش کشاورزی با توجه به خسارات پنهانی جداول کشاورزی و هدر رفت آب کشاورزی در برخی نقاط، تسهیل و تخفیف در پرداخت برخی بدهی های معوق این واحد تولیدی در سالهای تعطیلی، مشارکت این شرکت با منابع طبیعی در ایجاد اشتغال پایدار در بخش کاشت گیاهان دارویی درخواست همکاری و پوشش آسفالت نقاط آسیب دیده و یا لازم در مسیر دسترسی که از جمله موارد بوده است.

صیادی رئیس اداره توزیع نیروی برق شهرستان دنا گفت: در ابتدا تشکر دارم از مدیرعامل کارخانه آب معدنی که در بدترین شرایط مسئولیت این آب معدنی را برعهده گرفت و با پشتکاری که داشت توانستند سه شیفت کاری در کارخانه راه اندازی کنند.

صیادی اظهار داشت: در سال ۹۱ کارخانه آب معدنی با ۵۴۰۰سهام دار به بهره برداری رسید که از همان ابتدا شرکت نیروی برق به صورت ویژه با این کارخانه نهایت همکاری را داشته است تا کمترین خاموشی را داشته باشند.

وی گفت: خواسته هایی از سوی مدیرعامل کارخانه مطرح شد که شرکت توزیع نیروی برق هم انتظاراتی از کارخانه دارد و سیاست دولت به دلیل مصرف بالای برق بر این است که برق تمام واحدهای تولیدی و کارخانه ها از ساعت ۱۳ الی ۱۷ به اجبار خاموشی بزنند که اگر داوطلبانه اقدام به خاموشی کنند قطعا از سوی سازمان توانیر بخشودگی ها و مشوق هایی برای آنها درنظر گرفته خواهد شد ولی اگر در این ساعت مشخص خاموشی نزنند علاوه بر قطع برق قطعا مشمول جریمه های سنگین خواهند شد.

صیادی عنوان کرد: کمک اداره برق دنا به  کارخانه آب معدنی سی سخت این است که ۴ساعت خاموشی را به حداقل برساند و آن را در زمان نهار واستراحت آنها اجرا کند و کمک دیگر اینکه با توجه به تعطیلی چندین ساله این کارخانه که  تا کنون هیچ پول برقی پرداخت نکرده است و قانون می گوید که باید این پول ها وصول گردد و برای هیچ ارگانی تفاوت قائل نشده است ولی باز هم ما می توانیم بدهکاری آب معدنی را قسطی کنیم تا بتوانند تولیدشان را ادامه دهند.

عابدینی مدیر آب منطقه ای شهرستان دنا گفت:در کل شهرستان بیشترین کمک را آب منطقه ای دنا به کارخانه آب معدنی داشته است و مستند هم هست ولی آب بها قانون جمهوری اسلامی هست و قانون می گوید شما ۱۰سال پیش درخواست ۱۳۰هزار متر مکعب آب در سال را تخصیص صنعت  برای کارخانه آب معدنی گرفته اید و این تخصیص قفل شده است و آب منطقه ای هم دیگر نمی تواند به متقاضی بعدی سهمیه دهد چرا که محدودیت دارد فلذا متقاضی یا مشترک چنان چه که استفاده کند یا استفاده  نکند کارفرما موظف هست ۳۰درصد یا ۷۰درصد آب بها را بگیرد چرا که قفل شده است و نمی شود برای تولید به شخص دیگری واگذار کرد.

عابدینی اظهار داشت: در حدود یک سال پیش مدیرعامل کارخانه آب معدنی نامه ای به آب منطقه ای آوردند و اذعان داشتند که می خواهند کارخانه را به چرخه تولید بیاورند و همان جا به ایشان قول دادم تا چندین ماه سراغ شما نخواهم آمد تا تولید شما رونق بگیرد و بتوانید سرپای خود باشید بعد اقدام کنید برای مجوزات و به قولی هم که دادم عمل کردم و الان هم مجددا قول می دهم که بیشترین و بی سابقه ترین تخفیف را در بحث آب بها در سطح استان برای کارخانه آب معدنی مردمی سی سخت در نظر می گیرم اما به شرطی که مدیرعامل کارخانه پیگیر باشند تا ببینم از چه موقع تمدید مجوز نکردند و آب بهای آنها را محاسبه کنم.

وی گفت: کارخانه آب معدنی الان  اقدام به کشت صیفی جات کرده است که از نظر قانون تخلف است چرا که با وجود مشکل بی آبی کشت این محصولات پر آب بر جرم هست چون قانون  گفته آب شرب پایدار نه اینکه آب مصرف شرب را  جهت کشت استفاده کنیم.

عابدینی عنوان کرد: سختگیری های آب منطقه ای در بحث کمی و کیفی  برای این است که اگر ما در بالا دست کنترل نکنیم در پایین دست آبی گل آلود به پایین دست خواهد رسید و مردم دچار تشنگی خواهد شد. کارخانه آب معدنی یا باید کاهش تخصیص آب دهد تا به متقاضی دیگری واگذار کنیم یا اینکه نمی تواند آب مازاد را برای مصارف کشاورزی اختصاص دهد مگر آن درصدی که فضای سبز در نظر گرفته شده است.

پیمان زاده نماینده دادستان دنا گفت: قانون توزیع عادلانه  آب مصوبه سال ۶۱ هست که به تفکیک همه اینها را بررسی کرده و ذیل ماده ۲۱طرح کشاورزی زیر نظر جهاد کشاورزی هست و طرح عمرانی صنعتی زیر نظر وزارت نیرو هست و الان شما که درخواست دارید تا از اضافه آب کارخانه آب معدنی استفاده کشاورزی کنید نیاز به تخصیص مجوز دوباره دارد البته در حد استفاده شخصی موردی ندارد ولی فراتر از این حتما باید با صدور مجوز از آب منطقه ای باشد واگر غیر از این باشد تخلف محسوب می شود.

میرباقری معاون جهاد کشاورزی دنا گفت: در رابطه با انتقال آب مازاد کارخانه آب معدنی به کانال میشی بالایی توسط کارخانه آب معدنی، با توجه به بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی توجیهی ندارد چرا که آب مازاد این کارخانه با توجه به شیبی که دارد  خسارت زیست محیطی خیلی زیادی وارد می کند و از طرفی هم باغات ما تحت پوشش آبیاری قطره ای هست که نیاز به آب تمیز دارد و موقعی که آب مازاد کارخانه سرازیر شود با سوی کانال میشی باعث می شود گل ولای فراوانی وارد این آب شود و سیستم قطره ای باغات را دچار مشکل کند واگر هدف آب معدنی کمک به کشاورزان است می تواند از همان سرچشمه ورودی آب به کارخانه را کمتر کند تا وارد کانال شود و اگر هم زمانی بخواهیم آب مازاد کارخانه را با لوله به کانال میشی انتقال دهیم به دلیل شیب بسیار زیاد و پرتاب آب باز هم باعث تخریب کانال می شود و در بحث تأمین لوله جهاد کشاورزی هیچ گونه کمکی نمی تواند انجام دهد که بنا بر اصرار فرماندار ما دوباره مسیر را کارشناسی خواهیم کرد تا بتوانیم از هدر رفت این آب جلوگیری کنیم.

صابری رئیس اداره کار دنا گفت: تنها کاری که اداره کار می تواند برای کارخانه آب معدنی انجام دهد یکی وام سرمایه در گردش هست ویکی هم اینکه اگر قسمتی از کارخانه دچار آسیب شود تمام کسانی که در آنجا مشغول به کار بودن را در صورت داشتن نیروی جایگزین تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهیم و  یک کمک دیگر ما این است که اداره کار یک مشوق بیمه ای دارد که اگر کارخانه آب معدنی بتواند فارغ التحصلان دانشگاهی را بکار گیرد تا دو سال از پرداخت بیمه معاف خواهند شد.

صابری اظهار داشت: در مورد ۳۰درصد بیمه که مدیرعامل آب معدنی اشاره کردند طبق قانون تامین اجتماعی ۲۳درصد با کارفرما هست و ۷ درصد دیگر با کارگر هست و ما نمی توانیم ۲۳ درصد را کم کنیم یا ببخشیم.

جهانفکر رئیس راهداری شهرستان دنا گفت: در بحث حوزه راهداری ضمن اینکه محور مواصلاتی سی سخت به پادنا در اولین بارش پاییزی مسدود می شود محدوده کارخانه آب معدنی هم جز همین محور مواصلاتی هست ولی ما به خاطر شرایط کارخانه که پس از چندسال شروع به کار کرده است تمام سعی خود را بر این داشتیم که این مسیر در کمترین زمان ممکن بازگشایی شود و از این به بعد هم سعی مان بر این است که مسیر باز بماند.

جهانفکر اظهار داشت: در خصوص آسفالت از درب کارخانه تا جاده که در حدود ۱۰۰متری هست در ابتدا باید زیر سازی انجام گیرد تا ما هم رایزنی های لازم را برای بحث آسفالت انجام دهیم که می طلبد مدیر عامل کارخانه آب معدنی عملیات زیرسازی این مسیر را انجام دهد تا ما نیز با هماهنگی با استان و اخذ مجوز از سوی فرماندار در صدد آسفالت آن برآییم.

درخشان زاده فرماندار دنا در این جلسه در پایان صحبت های اعضای کارگروه با یک جمع بندی و مصوبه برای این جلسه گفت: جلسه امروز ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است که همان طوری که از اسمش پیداست یعنی آسان کردن و فراهم کردن راه تولید بدون از مانع برای تولید کننده که این واحد تولیدی تا به امروز مشقت های فراوانی را متحمل شده است تا به این مرحله رسیده است که این کمکی است به صنعت شهرستان و اشتغالزایی شهروندان که جا دارد از زحمات مدیرعامل این کارخانه و همکارانش تقدیر و تشکر داشته باشم.

فرماندار دنا اظهار داشت: توقع و انتظار از مدیران این است که کمک کنند و این واحد تولیدی که پشتوانه مالی ندارد را تا جایی که قانون اجازه داده حمایت کنند تا دوباره تعطیل نشود که در نتیجه باعث سرافکندگی صنعت شهرستان و بی کاری تعدادی از مردم خواهد شد.

درخشان زاده گفت: از حوزه راه و حمل ونقل جاده ای انتطار داریم که ۱۰۰متر جاده این کارخانه  منتهی به جاده اصلی را در دستور کار آسفالت قرار دهند و اگر در جایی نیاز به مجوز بود هم خودم رفع خواهم کرد، از شرکت توزیع نیروی برق هم می خواهیم که طراحی مسیر روشنایی تا کارخانه را که توجیح گردشگری دارد را  انجام دهند تا علاوه بر حل مشکل روشنایی کارخانه گردشگران هم بتوانند استفاده کنند.

وی گفت: آب منطقه ای هم که تا کنون با این کارخانه همکاری لازم را داشته اند قول دادند تا جایی که امکان دارد تخفیف آب بهای چندین ساله این کارخانه را بگیرند و به حداقل برسانند چرا که این کارخانه مشکلات اولیه ای دارد و ما باید با همکاری همدیگر دست این عزیزان را بگیریم تا تولیدشان متوقف نشود.

فرماندار دنا اظهار داشت: در حوزه اشتغال هم انتظار می رود نهایت همکاری را با این کارخانه داشته باشند، در حوزه جهاد کشاورزی هم انتظار می رود که لوله ای که برای انتقال آب مازاد کارخانه برای کشاورزان هست را تأمین کنند تا هم این همه آب هدر نرود و هم آب کشاورزان تامین شود، در حوزه تامین اجتماعی هم انتظار می رود که اداره شهرستان با استان رایزنی داشته باشد و مشکلات موجود پیش رو را مرتفع کنند و اگر امکان دارد این کارخانه را مشمول معافیت های این سازمان قرار دهند.

درخشان زاده در پایان گفت: از همه مدیران انتظار می رود تمامی مصوبات امروز را در دستور کار قرار دهند و با مدیر عامل کارخانه نهایت همکاری را داشته باشند و مصوبات را به درستی اجرا کنند.

انتهای پیام/


این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 12 =