نقدی بر نگرش چند وجهی جشنواره های بومی و محلی در استان
نقدی بر نگرش چند وجهی جشنواره های بومی و محلی در استان

نقدی بر نگرش چندپهلو و چندوجهی برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی که در اقصی نقاط استان برگزار می‌گردد و اما همین نگرش‌ها در خصوص جشنواره مشک و ملار طور دیگری است.

سیاوش باقرنژاد؛

نقدی بر نگرش چندپهلو و چندوجهی برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی که در اقصی نقاط استان برگزار می‌گردد و اما همین نگرش‌ها در خصوص جشنواره مشک و ملار طور دیگری است.

به حمدالله جشنواره بومی و محلی و عرضه فرهنگ‌ها و تولیدات و صنایع‌دستی روستائیان و عشایر استان و کشور با اجرای موسیقی زنده و حضور خوانندگان و نوازندگانی از برخی از استان‌های کشور که در تیرماه آغاز و اتفاقاً با استقبال خیلی خوب مردم در شب‌های خنک یاسوج و در پارک ولایت برگزار شد و چقدر دیدن شادی مردم و ایجاد شعور و شعف در این شرایط سخت تحریم‌ها و اوضاع بد اقتصادی کار پسندیده‌ای است و جا دارد از بانیان و برگزارکنندگانش نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشیم.

مشک  ملار

اما در همین خصوص بیان چند نکته خالی از لطف نیست:

۱_ تفاوت این جشنواره با جشنواره مشک و ملار چیست؟

_جشنواره مشک و ملار هرساله از دی‌ماه شروع و در اواخر اسفندماه یا نوروز اختتامیه آن با برگزاری مسابقات مختلف بومی محلی بین تمامی روستائیان و عشایر گچساران و باشت با همکاری دهیاری‌ها و ادارات مختلفی همچون ورزش و جوانان و ارشاد اسلامی و امور عشایر و بخشداری و دهیاری‌ها برگزار می‌گردد.

_ جشنواره مشک و ملار هیچ‌گونه پوشش تصویری یا رادیویی زنده ندارد و فقط برخی از سایت‌های محلی و خبرگزاری‌ها به درج اخبار می‌پردازند؛ ولی در جشنواره مرکز استان در هنگام اجرای زنده هم نوازندگان را به تصویر می‌کشند و هم خوانندگان و هم حاضرین و گاها هم پسربچه‌ها و دختربچه‌هایی که از روی غریزه اقدام به رقص می‌نمایند.

_در جشنواره یاسوج هم نماینده مجلسشان به ایراد سخن می‌پردازد و هم استاندار و هم برخی مدعیون محترم و به‌صورت زنده پخش می‌گردد ولی در مشک و ملار فقط نماینده محترم چند کلامی به ایراد سخن می‌پردازد

_در مشک و ملار همه مجاز به حضور هستند و منع قانونی ندارد و همه حق شادی دارند و هدف شادی و تفریح خوش گذشتن و همدلی و صمیمیت و نوع‌دوستی و مقابله با طایفه‌گرایی و نفاق می‌باشد چون زمان برگزاری مشک و ملار در ایام عید و نوروز می‌باشد.

_مشک و ملار توسط نماینده محترم بنیان‌گذاری گردیده و ثبت ملی گردید و تمام زحماتش به دوش عاشقان مردم می‌باشد و عوامل پشت پرده دنبال مزد و مواجب نیستند ولی بانی جشنواره یاسوج چندین سازمان و اداره با هزینه دولتی برگزار گردیده.

اما سؤال اینجاست که چطور در برگزاری جشنواره یاسوج آن‌هم در ۷ شبانه‌روز حتی یک متن چندخطی نه نقدی می‌شود و نه انتقادی و نه‌حرفی و نه حدیثی؟ ولی همان جشنواره بنام مشک و ملار که با یک‌دهم هزینه یاسوج فقط در چند ساعت برگزار می‌گردد این‌همه جنگ و جدل و حواشی برپا می‌کند؟ ایراد کار کجاست؟ در یاسوج نه در خطبه‌های پرفیض نماز جمعه به‌نقد آن می‌پردازند و نه دفتر ولی محترم فقیه هشدار می‌دهد و نه جریان مخالف نماینده فعلی بیانیه می‌دهد و نه نقل محافل مختلف می‌گردد؛ اما برعکس آن در گچساران به هر عنوانی سنگ‌اندازی می‌گردد که خللی در برگزاری آن ایجاد گردد و چه در حین برگزاری و چه در بعد از برگزاری آن‌قدر نقدهای مغرضانه می‌گردد که کام شیرین و شادی چندساعته مردم را مثل زهرمار تلخ نموده و حتی تریبون‌های برخی مراسمات عزاداری داری مردم نیز از این قاعده مستثنی نمی‌شوند و صاحب‌عزا را وادار می‌کنند که داغ عزیز ازدست‌داده‌شان را فراموش کنند و برای بروز شادی مردم در جشنواره ساعت‌ها گریه کنند.

مشک و ملار

زمان برگزاری جشنواره مشک ملار در گچساران در اوج پذیرش مهمان‌های نوروزی و جذب گردشگر و توریست می‌باشد و کاش ما هم مثل یاسوج که در این فصل نهایت بهره را از گردشگران و توریستان می‌برند ماهم به این رشد بینش برسیم که از بهترین زمان‌ها و مکان‌هایمان و ایده‌هایمان و انسان‌های نابغه‌مان نهایت بهره را ببریم.

البته دلیل مخالفت مشخص می‌باشد و همه نیک میدانیم اگر این ایده از سوی هر کس دیگر به‌جز نماینده محترم مجلس دکتر تاجگردون بود یقیناً منتقدین خودشان بیشتر استقبال می‌کردند.

به امید روزی که قدر داشته‌هایمان را بیشتر و بهتر بدانیم و این‌قدر از روی غرض پا به بخت دیارمان نزنیم و در این وانفسای تحریم اقتصادی با ایجاد همدلی و همگرایی به‌روزهای خوب آینده دیارمان فکر کنیم نه به خواسته‌های شخصی‌مان.

  • نویسنده : سیاوش باقرنژاد؛
  • منتشرکننده : A.K