Wednesday, 12 December , 2018
امروز : چهارشنبه, ۲۱ آذر , ۱۳۹۷ - 4 ربيع ثاني 1440
شناسه خبر : 331721
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۷-شهریور-۱۳۹۷ |

بهتر است بجای تبلیغات درشت فرهنگ بزرگ عاشورایی را گسترش دهیم

هنر تعزیه در کشور ما قدمتی کهن دارد و به برکت این مجالس بوده که قصه کربلا و کربلائیان، سینه به سینه و نسل به نسل روایت شده است. بانیان مجالس تعزیه از سر ارادت و تعهد به زنده نگه داشتن این هنر، بیش از همه در تربیت نسل جوان آن کوشا بوده اند. نسلی که با نقش کودکان و خردسالان واقعه کربلا به صحنه می آید و تا بزرگ سالی و پیرسالی به خدمت گزاری در این مجلس متعهد می ماند.به بهانه این ایام، سراغی گرفتیم از جوانانی که سال هاست در جامه بازیگران تعزیه، به صحنه می روند و مسئولیت دشوار زنده نگه داشتن این هنر و این روایت بزرگ را بر دوش می کشند:
|پایگاه خبری توازن؛

 

داود پارسا کارگردان گروه تعزیه «جوانان بنی هاشم» که این شب ها در بوستان شهدای گمنام اجرا می شود و در زمره جوان‌های تعزیه خوانی است که از کودکی پای این مجالس قد کشیده و آرزو دارد تا پیرسالی خادم این مجلس و صاحب آن باشد.او برایمان در گفتگو با توازن ؛ درباره شیوه اجرای مجالس تعزیه می گوید: تعزیه باید یک اپرای دراماتیک باشد تا بتواند بیننده را به یاد غم و اندوه امام حسین (ع) بیاندازد . یعنی تعزیه خوان باید به خوبی موسیقی و دستگاههای آوازی را بشناسد و هر کدام از تعزیه ها بر اساس یکی از دستگاههای موسیقی ما بوده . برا مثال تعزیه حضرت مسلم بن عقیل باید در دستگاه ماهور باشد ، چون هنوز اتفاقی نیوفتاده که غم و اندوه را به اجرا درآوریم و حتی در زمانی که مسلم به شهادت میرسد این دستگاه بی شک توانایی آن را دارد که غم را منتقل کند و چه بهتر که تعزیه خوان اصول تعزیه و دستگاههای آوازی و موسیقی را به خوبی بشناسد که بتوانیم مجلس تعزیه را آنگونه که سنتش هست به اجرا درآوریم .

وی تعزیه خوانی را نوعی تاتر آیینی و مذهبی می داند که برای اجرای آن مهارتهای خاصی لازم است و یکی از مهمترین آنها آشنایی با موسیقی است.

پارسا تصریح کرد :در اجرای تعزیه دستاوردهای گذشته را حفظ کرده و سپس کار دیگری را در آن تلفیق میکنم تا تماشاگر از لحاظ ذهنی آماده ورود به تعزیه شود این کار را به شکلی انجام می دهد که مخاطب واقعه را مجسم می کند.

این هنرمند در پاسخ به سوال که چطور شد به تعزیه رو اوردید و این هنر را چگونه آموختی گفت : بی شک یک شبه و یک ساله یاد نگرفتم . من در کناره بزرگانی چون مرحوم پدرم خادم الحسین کربلایی نصرالله پارسا ، مرحوم خندانی ، مرحوم کُهیار فرهمندیان ، عزت الله منصف و یوسف منصف ، تعزیه رو از کودکی و در نقش حضرت رقیه شروع و بعدها در نقش شمر به ایقای نقش پرداختم حال امیدوارم که بتوانم این امر را همانگونه که از بزرگانم آموختم به فرزندانم بیاموزم و گسترش دهنده این مسیر باشم .

پارسا با اشاره به اینکه از دوران کودکی اجرای تعزیه را آغاز کرده ادامه داد : با همتم دوستانی چون مسلم شهبازی و احمد عشایریان و سرکار خانم ریحانه بارانی ، گروهی به اسم تعزیه جوانان بنی هاشم را تاسیس کردیم که در حال حاضر امسال نهمین سال فعالیت این گروه میباشد و بی شک اگر بی حرمتی های دیگر گروههای تعزیه نبود قدمهای محکم تری در این امر مهم برای تعزیه شهرستان و چه بسا استان برمیداشتیم .

از او می پرسم تا چه زمانی تعزیه خوانی را ادامه می دهد که در پاسخ می گوید: راه حسین(ع) و واقعه کربلا پایانی ندارد. این تکه از تاریخ تا ابد می ماند چون داغ آن در دل ها تازه است. از پدر و مادرها می خواهم فرزندان شان را به محافل تعزیه بیاورند تا از کودکی با نام حسین(ع) پرورش پیدا کنند.

وی افزود : اول از همه ، تشکر میکنم از ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای نوروزی بابت تمام همکاریهایشان در اجرای امر تعزیه خوانی و حرمت گذاشتن به هنر هنرمندان شهر گچساران

و از تمام مسئولین خواستارم :

از آنجایی که تعزیه در ایران قدمت بسیار قدیمی و کهن دارد و جزئی از ارزشهای دینی و مذهبی ما میباشد ، در حد توان به مدیریت و ساماندهی این امر بیشتر بپردازند و چه بسا در اجرای آن اگر نقطه ای بالا و پائین شود ارزشهای ما زیرسوال رفته چه برسد به اینکه دیگر دوستان ما در تعزیه به سمت سویی از اجرا رفته اند که به نوعی سنت شکنی شده و باید بدانیم که تعزیه سنتی مشخص دارد و از همین جا از تمام مسئولین تقاضا دارم ، شهری که هنرمندانی بزرگ با اندیشه های بزرگ دارند را حمایت کنند تا مردم بتوانند تعزیه را در تکیه های مخصوص تعزیه اجرا کنند و به تبع آن مردم هم  مجبور نباشن در هیئتها ، ساعت ها را انتظار بکشند تا بتوانند ساعت ۲ شب به تماشای تعزیه بنشینند .

پارسا با تاکید بر اهمیت و جایگاه عزاداری ائمه در فرهنگ اسلام اظهار کرد: باید برای حفظ و تقویت این فرهنگ به نسل جوان جامعه تلاش شود.

داوود پارسا در ادامه صحبتهایش گفت : پیشنهادی به دوستان تعزیه خوانم دارم

بیاییم در راه حسین و اولاد حسین قدم برداریم و تا بتوانیم فرهنگ و قیام عاشورایی را به خوبی در کنار همدیگر گسترش دهیم . این روزها حال و هوای تبلیغات تعزیه در شهر، حال و هوای بازار میوه در شب عید را به خودش گرفته است. هر کسی فریاد میزند که ما هنرنماتریم و پرافتخارترینیم و بیایین این سره بازار …

میشه بپرسم پس امام حسین کجای این ماجرا قرار داره ؟ …

پس بیاییم به جای اینکه برای خودمان تبلیغات درشت و آنچنانی کنیم ، برای گسترش این فرهنگ بزرگ عاشورایی تلاش کنیم و تبلیغ کنیم .

*داود پارسا ، متولد روز عاشورای ۱۳۶۵ ، لیسانس روابط عمومی،  کارگردان و بازیگر تاتر و مسلط بر موسیقی و دستگاههای آوازی است .وی کسب چندین مقام کارگردانی و موسیقی و طراحی صحنه در جشنوارهای ارزشی ملی و سراسری را در کارنامه هنری خویش یدک میکشد.


یکی دیگر از بازیگران گروه تعزیه «جوانان بنی هاشم» مسلم شهبازی است . وی متولد خرداد ۱۳۶۵ ، تعزیه خوان ،شاعر و بازیگر تاتر است .

شهبازی میگوید :در کودکی با مادرو پدرم به روضه ها و هیئتها میرفتم . هفت ساله بودم که برای شفاعت مادرم دست به دامن ائمه شدم ولی قسمت چنین شد که دیگر داغ داشتن مادر تا ابد به دلم بنشیند و تا همیشه به نیتش و به یادش لب و صدایم را فقط در راه ائمه باز کنم .

وی گفت : از ۱۳ سالگی در جوار حرم امامزاده جعفر نوحه سرایی میکردم و از سال ۸۹ شروع به شعر گفتن و اشعار در وصف اهل بیت (ع) را آغاز کردم و اشعاری همچون ( وای وای از دلبر مو … وای وای ای ککی بی سر مو ) که با صدای حاج مازیار قشقایی خوانده شد و الحمدلله به دل دوستداران امام حسین (ع) نشست .

شهبازی ادامه داد : با پیشنهاد داود پارسا، دوست عزیز و هنرمندم ( کارگردان ، بازیگر ، طراح صحنه ) و همچنین معین البکایی توانمند در امر تعزیه خوانی ، وارد تعزیه شدم و الان مدت ۹ سال هست که با کمک همدیگر تعزیه گروه جوانان بنی هاشم را میگردانیم .

این هنرمند تعزیه خوان با اشاره به اینکه جوانان و نوجوانان باید از نزدیک با هنر تعزیه و تعزیه خوانی آشنا شوند تا بتوانند درک بهتری از آن داشته باشند، تصریح کرد: تاثیر دیدن بیشتر از شنیدن است و جوانان و نوجوانان با دیدن تعزیه امام حسین(ع) و همراهانشان و لمس نزدیک وقایع عاشورا در تعزیه راحت تر می توانند برای ورود به این میدان و آموختن هنر تعزیه خوانی اقدام کنند.

وی گفت : کاش میشد دوستی ها را از ظاهری بودن به درونی بودن و از ته دل بودن برد تا بتونیم همچون دیگر استان ها یک تعزیه بزرگتر و باشکوه و حسینی بودن در شهرستان و دور از کدورت ها و رقابت ها و دلخوری ها داشته باشیم …

شهبازی در پایان تصریح کرد : عشق به ابا عبدالله الحسین و اهل بیت (ع) او را به سمت هنر تعزیه کشانده است.


کربلایی احمد عشایریان دیگر هنرمند گروه تعزیه «جوانان بنی هاشم» است که به گفته خودش ۱۸ سال تعزیه خوانی میکند.

وی در خصوص سوابق کاری خود میگوید : ۱۰سال در هیئت سالار ایران واقع در سه راهی کوچه ۴ و ۸ سال است که در گروه تعزیه «جوانان بنی هاشم» در نقش های ابن سعد – یزید – حر ابن ریاحی – عبیداله زیاد تعزیه خوانی می کنم .

عشایریان در پاسخ به این سوال که در طول این سالها تعزیه خوانی بر زندگی شخصی شما چه تاثیری گذاشته است میگوید :
تفاوت تعزیه خوانی با دیگر هنرها این است که با مسائل دینی و اعتقادی ما آمیخته است و از آنجایی که از دل برخاسته، لاجرم بر دل می نشیند و به همین خاطر است که هنر تعزیه خوانی در طول تاریخ همیشه رشد و شکوفایی داشته و هرگز منسوخ نخواهد شد و رمز ماندگاری اش مظلومیت و حقانیت حسین علیه السلام و یاران با وفای اوست.

او ادامه می دهد: پوشیدن لباس تعزیه، حس و حال خاصی دارد که تنها بازیگران این مجلس آن را می فهمند. باید با همه وجودت به قصه کربلا نزدیک شوی تا آن چه بر صحنه می خوانی به دل مخاطبت بنشیند. گاهی حال و هوای مجلس چنان می شود که ما هم منقلب از گریه های مخاطبان و متن نمایش می شویم اما همه تلاش مان این است که بر خودمان مسلط بمانیم.این تعزیه خوان جوان، برکت مجالس تعزیه را داشتن یک زندگی سالم می داند و می گوید: من این هنر را برای زندگی ام انتخاب کرده ام و آن چه نصیبم شده، سربلندیست.

وی افزود : کسی که تعزیه خوانی می کند به قول ما تعزیه خوانان باید وابسته باشد. اگر سیم اتصالش وصل باشد کارش به دل می نشیند و ماندگار می شود. وقتی وارد این کار می شوی دیگر نمی توانی رهایش کنی. عشق حسین دامن گیرت می کند.

عشایریان در ادامه بیان کرد : همانطور که می بینید متنها و اشعار تعزیه بارها و بارها اجرا شده اما باز هم تاثیر گذار است و هر بار تاثیرش روی تماشاگر درست به اندازه بار اولی است که نمایش را دیده. هنر تعزیه خوانی روایتگر مقطعی از تاریخ است که هرگز تکرار نشده، روایتی است که در خودش همه چیز دارد. عشق و حماسه و ایثار و فداکاری.. به همین خاطر است که با گذشت قرنها هنوز احساسات مردم با تماشای آن برانگیخته می شود.

احمد عشایریان دارای مقام سوم بازیگری در سوگواره استانی میباشد.

|
به اشتراک بگذارید
  1. نویدجلیلی :
    ۲۸ شهر ۹۷

    عالی هستید

  2. یوسف زهرا :
    ۲۸ شهر ۹۷

    من اعتقادم براین است ک همه ی والدین بایدازکودکی عشق حسین در دلشان احیاشودهمونطورک خادم االحسین نصراله پارساشیرمردی مث کربلایی داود پارساروپروریدهمینطورهمه ی اعضای خانوادش ک همه عشق حسین در دل وجانشان نهفته پس به فرزندانمان عشق حسین روبخورانیم

  3. یگانه :
    ۲۸ شهر ۹۷

    بسیار زیبا و عالی ، انشااله همیشه در این راه ثابت قدم باشید بی شک عده ای همیشه کارهای بزرگ و خوب را سعی در تخریب کردن دارندشما با مدد از مولاحسین به راهتان ادامه دهید که خداونداجر دهنده ی نیکوست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تحریریه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.